ATI

ATI

وبلاگ تخصصی سخت افزار !!! + پاسخنامه ای دیگر

سلام خدمت همه عزیزان
از اینکه وبلاگ ما رو قبول دارین و سوالات خودتون رو از ما می پرسید خیلی خیلی ممنونم.
امروز هم طبق معمول چند یادداشت قبلی مون اومدم تا جواب چند تای دیگه از سوالات رو بدم. امیدوارم که خوشتون بیاد . البته قبل از اون یه چند نکته بود که باید خدمتتون عرض کنم :

- آقا ! خداییش حال می کنین! الان چهار , پنج روزه که پشت سر هم داریم مطلب می دیم. امیدوارم همه دوستانی که به آپدیت کردن وبلاگ توسط ما خرده می گرفتند , راضی شده باشند. والا ما هر موقع دو دقیقه وقت گیرمون بیاد , اول وبلاگو آپدیت می کنیم ( حالا این کار , با چه بدبختی ای صورت می گیره , بماند!!!)

- دوستان عزیزی که می گفتند چرا جواب سوالات رو نمی دید هم دیگه باید راضی شده باشند. الان چند وقته که کار ما شده جواب دادن به سوالات ؛ ولی مطمئن باشید که ما هر موقع  می بینیم کسی سوال پرسیده سعی می کنیم در سریع ترین زمان جواب سوالش رو بدیم. البته نکته مهمی هم که این وسط ما به اون اهمیت زیادی می دیم , کیفیت پاسخ هایی است که به شما می دیم. سعی ما اینه که پاسخ های ما کامل , بدون نقص و اساسی باشه! امیدوارم در این راه موفق شده باشیم.

- از همه دوستانی که با نظرات و E-mail های خودشون به ما قوت قلب دادند و ما رو یاری کردند ممنون و سپاسگذارم و امیدوارم که تونسته باشیم لطف اونها ور جبران کنیم. از دوستانی نیز که به اعتماد کرده و سوالات خودشون رو از ما می پرسند کمال تشکر را دارم و امیدوارم که همیشه این گونه فعال و پویا سوالات و مشکلات خودشون رو از ما بپرسند.

واما پاسخنامه امروز ما:

پرسش کننده : جناب آقای پژمان غریب
سوال :  شما چطور در یک متنی که نوشته اید و می خواهید به جای دیگر لینک بدهید عنوان "اینجا" را می نویسید برای لینک دادن و به سایت مورد نظر لینک می دهید؟
جواب:
اول از همه یه تشکر حسابی از پژمان جون می کنم که واقعا ما رو شرمنده کرده اند و یکی از فعال ترین بازدید کنندگان وبلاگ بوده اند. ( اگه توی قسمت نظرات نگاه کنید , می بینید که هر کدوم از سوال های پژمان عزیز  اندازه یه طوماره!) پژمان جون هم من و هم مجتبی خیلی خیلی از تو ممنونیم.

خوب در این قسمت طرز لینک دادن رو با استفاده از زبان HTML  بررسی خواهیم کرد:
به طور کلی برای لینک دادن در صفحات وب از کد زیر استفاده می کنند :

<p><a target="_blank" href="http://www.ati.blogsky.com">ATi Hardware</a></p>

که در این کد در قسمتی که من نوشته ام "ATi hardware " می تونید کلمه و یا حتی جمله ای رو که می خواهید با کلیک کردن بر روی اون به صفحه ای بروید می نویسید. در صفحات وب مختلف کلمه "اینجا" این نقش رو بر عهده داره!
و اما آدرسی که می خواهید با کلیک بر روی لینک به  آنجا بروید نیز پس از تگ
href باید وارد کنید ( البته بعد از علامت = ) نکته ای که در این مورد لازمه که به اون دقت کنید اینه که آدرستون باید حتما بین دو تا کوتیشن ( " ادرس" )  باشه و همچنین حتما قبل از WWW فراموش نکنید که //:http را بنویسید.
حتما می پرسید که قسمت
target چیکار میکنه؟
با استفاده از این تگ می تونید مشخص کنید که صفحه جدیدی که با کلیک کردن بر روی لینک باز خواهد شد , کجا باز شود؟ در واقع با استفاده از این قسمت می تونید مشخص کنید که لینک , در صفحه جدید و یا در همان صفحه قبلی باز شود. برای اینکه لینک شما در صفحه جدیدی باز شود باید بعد از علامت =  و "  بنویسید:
blank_ .
همچنین برای اینکه لینک شما در همان صفحه قبلی باز شود از عبارت
self_  استفاده کنید. ضمن اینکه در صورتی که به صورت زیر نیز عمل کنید به طور پیش فرض لینک در همان صفحه قبلی باز خواهد شد:

<p><a href="http://www.ati.blogsky.com">ATi Hardware</a></p>

و اما در بلاگ اسکای و یا پرشین بلاگ چگونه لینک بدهیم ؟
خوب در اینگونه  سرویس های وبلاگ برای اینکه لینک دادن سریعتر و راحت انجام بگیره پس از اینکه جمله و یا کلمه مورد نظر را که می خواهید تبدیل به لینک شود
Select کردید , در قسمت بالایی ویرایشگر متن دکمه به شکل حلقه زنجیر قرار دارد ( شکل1) که با کلیک بر روی اون صفحه ای مانند شکل2  ظاهر می شود ( در بلاگ اسکای ) :


عکس1

عکس2
که در قسمت URL باید آدرس مکانی را که می خواهید به آن لینک دهید , بنویسید.

واما سوال بعدی :
پرسش کننده :فواد جان 
 سوال : من کارت گرافیکی
nvidia riva model 64 با32 مگا بایت رم دارم وقتی میخوامWolfenstein یا Call Of Duty رو اجرا کنم پیامCannot load OpenGL رو میده چکار کنم ؟؟ ایا باید کارت گرافیکم رو عوض کنم؟؟؟؟؟
چه کارتی پیشنهاد می دی... خدمت آن سرور گرامی عرض شود که اینجاب دارای
agp 4x و cpu:1800 athlon xp بوده واندر کف بازی گرافیک بالاست و ازآن طرف هم سقف جیب پدر محدود(یعنی خیلی زور بزنم40 تومن)

جواب : اول از همه از فواد جان نیز که چند وقتیه وبلاگ ما رو لایق دونستند به خاطر سوالات خوبشون تشکر می کنم و دوم هم اینکه :  فواد جان!  بالاخره یکی هم درده من پیدا شد , منم کارت گرافیکیم Nvidia Riva Model 64 با 32 مگ رمه. اصلا غصه نخور! خوب میشه.
و اما دور از شوخی: اول به تشریح
Open GL خواهم پرداخت و بعدش هم جواب شما رو می دم.

فناوری Open GL حول و حوش ده دوازده سال پیش توسط یه شرکتی به نام Silicon Graphics به عنوان یک طراح کمکی کامپیوتری و یا همون CAD معرفی شد. در اون زمان با توجه به اینکه گرافیک بالایی وجود نداشت استفاده ازOpen GL تنها به برنامه های کاربردی و تجاری و حداکثر برنامه های آماری محدود می شد. ولی پس از ارائه ویندوز 95 در سال 1996 گرافیک سه بعدی و مخصوصا نمایش تصاویر فعال سه بعدی و یا همون 3D activation مطرح شد و Open Gl جای خودش رو در بین طراحان گرافیکی از همون موقع باز کرد.
Open GL برای انجام محدوده وسیعی از روش های پیشرفته Render ( یا پیش نمایش ) تصاویر مانند Anti-aliasing , شفافیت , مه , نورپردازی , سایه گذاری , محو شدن و تغییر شکل مدل های سه بعدی به کار می رود.
بنابر این اجرای
Open GL برای کاربردهای سنگین به یک پردازشگر گرافیکی قوی دارد.
واما مشکل شما و دلایل به نمایش در آمدن خطای "
Can not Load Open GL "  :

Open GL به همراه Direct 3D یکی از اجزای Direct X هستند( دو رقیب سر سخت برای یکدیگر) . اولین مشکلی که ممکن است سبب بروز این چنین اخطاری شده باشد عدم نصب Direct X متناسب با اجرای اون بازی می باشد. امروزه اکثر بازی هایی که به بازار می آیند حداقل به Direct X 8.1 نیاز دارند ( البته این ماله دو ماهه پیش بود الان دیگه باید حتما Direct X 9 رو داشته باشید) .

واما پیش بینی بعدی من برای مشکل شما و مخصوصا اینکه می خواستید Call of Duty بازی کنید ضعف در GPU ویا پردازنده گرافیکی کارت شماست. اصولا با توجه به کارهایی که Open GL باید انجام دهد و همه آن ها نیز عملیات های سنگین و دقیقی می باشند , برای پردازش آنها نیاز به یک GPU قوی محسوس می باشد, که TNT 2   که همان GPU کارت گرافیکی شماست از پردازش آن ناتوان است. و باید به فکر کارت گرافیکی جدیدی باشید.
البته فعلا در صورتی که شما بخواهید با 40 هزارتومن کارتی بخرید انتخابی بهتر از
Geforce 4 Mx 440 نمی توانید بکنید. این کارت در حال حاضر به بیشترین نیازهای شما جواب خواهد ولی مطمئنا آینده شما را تضمین نمی کند.
به نظر من شما در صورتی که یه کم پول بیشتری جمع کنید ( در حدود 10 تا 20 هزار تومن بیشتر ) می تونید با خرید یک
Geforce FX 5200 تقریبا به همه نیازهای خود پاسخ دهید( البته هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد! شما هم اگه می خواهید DOOM III بازی کنید ,اونم با کیفیت خوب حداقل باید دنبال یک Radeon 9600 باشید!). در مورد این کارتها در مطالب قبلی توضیحات بیشتری داده ام.


 سربلند و پیروز باشید
           محسن

 

افسانه مگاهرتز به پایان میرسد!

اینتل و سیستم نامگذاری جدید محصولاتش :

گرو های خبری مختلف و البته محدودی خبر داده اند که اینتل به زودی قصد دارد که استراتژی فعلی " مگاهرتز" را برای نامگذاری مدل CPU قطع کند. البته این لزوما به این معنا نیست که اینتل نامگذاری محصولات خودش را به شیوه PR مثل 3000+ انجام بده بلکه سیستم جدید نامگذاری پردازنده های اینتل شباهت بیشتری به نامگذاری خط محصول Opteron در شرکت AMD دارد. در این سیستم نامگذاری CPU با چهار عدد دیجیتالی انجام می شود.

البته بعضی از منبع های دیگر نیز عقیده دارند که اینتل به طور کلی نامگذاری بر اساس مگاهرتز را تعطیل نخواهد کرد بلکه به سادگی اون اعداد را مانند یک قسمت جدید که برای مشتری هم قابل فهم باشد به نام قبلی اضافه می کند , در واقع می توان گفت که نام تجاری جدیدی برای محصولاتش قرار می دهد. مثل سرعت FSB , سایز Cache و سعت هسته در این مورد نیز یک قسمت جدید به نام محصولات خودشون اضافه می کنند تا بین اونها فرق گذاشته باشند. متاسفانه , این عمل به سادگی انجام پذیر نخواهد بود ؛ چراکه بازار پردازنده ها حداقل 10 سال است که به سمت MHZ  گرویده است.

وقتی که AMD سیاست نام گذاری محصولات خودش را با نام های Athlon XP و یا AThlon MP آغاز کرد این سیاست تنها به دلیل این بود که آنها می خواستند محصولات خودشون را با نامی که می گذارند( که هیچ موقع برابر با فرکانس CPU نیست) نزدیک به محصول هم ارز اون در شرکت اینتل جلوه دهند و این سیاست یکی از مهمترین سیاست های AMD در تاثیر بر روی خریداران نا آشنا بوده است. در واقع AMD از ابتدا این کار را شروع کرد تا به طریقی کاملا زیرکانه بحث فرکانس کم پردازنده های خود در مقابل اینتل را پنهان کند ولی انجام این کار برای اینتل اونهم بعد از 10 سال کار سختی است.

در واقع نمونه آشکار این مطلب رو در مورد پردازنده های Centrino اینتل می تونید ببینید. در حال حاظر این پردازنده های اینتل با توجه به استفاده کم باطری و توان زیاد بهترین انتخاب برای نوت بوک ها می باشد. ولی اکثر مردم چون هنوز با اون نا آشنا هستند محصولی را انتخاب می کنند که هنوز از سری Pentium M می باشند و با سرعت مگاهرتز نام گذاری میشوند. این محصولات چون MHZ بیشتری نسبت به Centrino دارند مردم نیز آنها را انتخاب می کنند و در نهایت نیز بعد از مدتی پی به شاتباه خود می برند و مدام از سرعت کم و عمر کم باطری خود می نالند.

این تصمیم جدید اینتل مطابق شده است با عرضه محصولات جدیدی که MHz کمتری نسبت به محصولات فعلی دارند. از جمله تکنولوژی Dothan و همچنین تکنولوژی سوکتT ( سوکت 775 ) .

به هر حال این تغییر نام چه ربطی به ما داره؟
خواه یا نا خواه , شما باید با سیاست اینتل را قبول کنید.  در واقع مزیت های بسیاری در قرار دادن شماره مدل و جود دارد.
به سادگی می توان گفت اگر شما پردازنده ای از اینتل را دیدید و خواستید اون رو بخرید به یا سپردن Intel 550 خیلی راحت تر از اینه :
"Intel Pentium 4 3.2GHz, 1MB Cache, 800MHz Front Side Bus, Socket 775" 
قبول ندارین؟
------------------------------------------------------------------------------------
دوستانی که دوست دارن سری مطالب مربوط به تصویرگری دیجیتال رو آغاز کنیم حتما در نظرات این موضوع رو ذکر کنند.
این سری مطالب مربوط به اطلاعات کامل در مورد دوربین های دیجیتال , اسکنرها , پرینتر ها و مزایا و معایب آنهاست.

    

      تا بعد
     محسن

بازهم کارت گرافیک

سلام دوستان
امیدوارم همیشه خوش و خرم باشید

امروز باز هم می خوام جواب سوالات رو بدم تا این قدر به ما نگید چرا جواب نمی دید راستی آرشیو وبلاگ هم آپ دیت شد و مشکلاتی که در عنوان مطالبش بود هم حل شد امیدوارم مورد رضایت قرار بگیره .

امروز میخوام جواب آخرین سوال آقا افشین رو بدم که پرسیده بودند :

سوال : مثلا وقتی یه بازی حداقل کارت گرافیک برای انجامش ATI حدود 7000 یا 8000  با 128MB رم باشه میشه با VGA مدل 9000 به بالا با رم کمتری بازی کرد.

جواب : خوب صد درصد علت پرسیده شدن همچین سوالاتی از طرف خوانند گان اطلاعات ناقص اونها درباره کارتهای گرافیک و چگونگی کار آنهاست و این اطلاعات ناقص در اکثر مواقع کار دست خریداران میده اما امروز تو این مطلب من می خوام به طور کامل این اشتباهات خوانند گان رو رفع کنم.

( اول از همه خدمت دوست عزیزم افشین جان بگم کارت Radeon 7000  مدل 128MB نداره همچنین ATI کارتی به اسم Radeon 8000 نساخته این رو گفتم که یه وقت اشتباه نکنی یه وقت از دست من ناراحت نشی ها )

متاسفانه در بازار ایران یا کلا در بین تمام کسانی که به نحوی با کامپیوتر سر و کار دارند یه تفکر کاملا غلط در باره کارت گرافیک به وجود اومده و اون اینه که اکثر افراد قدرت کارتها گرافیکی رو از روی میزان حافظه اونها مقایسه می کنند البته این حرف من به این معنا نیست که حافطه در بازده و کارایی کارت گرافیک تاثیر نداره اما تاثیر اون به اندازه ای که خیلی از افراد فکر می کنند نیست.
همون طور که بارها در مطالب وبلاگ نوشتیم مهم ترین بخش یک کارت گرافیکی GPU یا پردازنده گرافیکی آن است و به طور کل تمام عملیات و پردازش و اجرای تصاویر توصط این قسمت صورت میگیره در گنار پردازنده گرافیکی حافظه کارت گرافیک هم نقش مهمی در بالا بردن کیفیت اجرای تصاویر بازی میکنه اما وضیفه و نقش پردازنده گرافیکی به طبع مهم تره.

پس به این ترتیب اجرای مثلا یک بازی بر روی یک کارت گرافیک اول از همه به توانایی پردازنده گرافیکی اون کارت در اجرای بازی بر می گرده و در مرحله دوم به میزان حافظه آن مثلا اگه روی کارت گرافیکی مثل TNT2  که یک کارت منسبتا قدیمیه 256 مگابایت حافظه هم بگزارید عمرا بازی Unreal Tornument 2004 رو اجرا کنه پس همیشه هنگام خرید کارت گرافیک و یا بازی نوع پردازنده اون کارت رو در نظر بگیرید نه میزان حافظه اون رو ودر مرحله دوم حافظه اون رو در نظر داشته باشید اگه قدرت کارت گرافیک فقط به حافظه بود چه مرضی بود nVIDIA و ATI هر روز پردازنده جدید طراحی کنند میومدند روی همون TNT2 و RAGE 128 قبلی 256 مگابایت رم میگزاشتند.

اما درباره میزان حافظه کارت هم باید بگم که طبیعتا هر چه قدر بیشتر باشع بازده کارت گرافیک بیشتر میشه اما وجود حافظه های خیلی زیاد مثل 256 مگابایت همچنان بسیار ضروری نیست چون هنوز کمتر باری پیدا میشه حتما 64 مگابایت یا 128 مگابایتحافظه به طور کامل نیاز داشته باشه  و در بعضی مواقع این میزان بالای حافظه تنها برای تبلیغات و خودنماییه ( البته این جمله به هیچ وجه در مورد کارتهای گرافیک بسیار قدرتمند و حرفه ای که واقعا به این میزان حافظه ها نیاز دارند درست نیست این جمله بیشتر شامل حال کارتهای رده متوسط میشه)

اما در باره سوالی که پرسیده بودی باید بگم که هر بازی به طور ثابت برای اجرا نیاز به میزان مشخصی حافظه داره و این میزان با افزایش و کاهش سرعت و قدرت پردازنده کارت گرافیکی تغییری نمیکنه.


پس خواهشا از این به بعد کارتهای گرافیکی رو با میزان رمشون مقایسه نکنید اما در یه حالت این نوع مقایسه کاملا درسته و اون وقتیه که کارتها از یه پردازنده گرافیکی استفاده کنند. مثلا مقایسه کارت Radeon 9800 Pro 128MB با Radeon 9800 Pro 256MB .

اما به نظر من منشا این اغفال عمومی فروشندگان بی اطلاع سی دی های بازی هستند خصوصا اینکه برای فروش این سی دی ها هزار تا خالی ناجور هم می بندند. 

                                  خوش باشید مجتبی