ATI

ATI

کابوس nVIDIA رویای ATI


سلام

از تمام عزیزانی که تصمیم دارند این مطلب رو بخونند خواهش می کنم که فکر نکنند من در این مطلب طرف ATI رو گرفتم یا به خاطر اسم وبلاگم و از سر دشمنی با nVIDIA این مطلب رو نوشتم این مطالب همگی حقیقت هستند و بر اساس مدارک محکمی نوشته شده اند و تنها حقیقت بازار کنونی رو بیان می کنند پس خواهش می کنم به من تهمت طرفداری از ATI و دشمنی با nVIDIA رو نزنید.

خوب اما ماجرا چیه شرکت بزرگ گرافیک ساز nVIDIA تا یک سال و نیم پیش بزرگترین و محبوب ترین شرکت گرافیک سازس دنیا بود و محصولات آن در آن زمان هیچ رقیبی نداشتاما از آن زمان تا به حال با قدرت نمایی ATI این شرکت متحمل خسارات زیادی در بازار فروش شده است محصولات جدید ATI با قدرت بالایی که از خود نشان دادند تا مدت زیادی بازار را از دستان nVIDIA بیرون کشید و زمانی که GeforceFx 5800 Ultra محصول افسانه ای این شرکت هم شکست خورد این خسارات بسیار بیشتر شد اما با ساختGeforceFx 5900 این مشکلات کمتر شد اما این شرکت بزرگ همچنان در حال از دست دادن شرکای تجاری بزرگ خود است در حالی که روز به روز شاهد قدرت گرفتن ATI هستیم  nVIDIA متحمل چندین شکست بزرگ شده است.

اما این پیروزی ها و شکستها چیست.

در ابتدا به شکستهای nVIDIA ی پردازیم در حال حاضر بزرگترین شرکا و خریداران چیپستهای nVIDIA سه شرکتهای MSI  ASUS  Microsoft هستند دو شرکت MSI و ASUS خریدارچیپ های گرافیکی و چیپ های مادربورد این شرکت هستند و Microsoft خریدار چیپهای گرافیکی Xbox است که توسط این شرکت ساخته می شود .
اما بزرگترین شکست nVIDIA از دست دادن دو خریدار بزرگ خود از بین این سه خریدار است.
بعد از پیشنهاد گران قیمت nVIDIA به Microsoft برای ساخت چیپ های گرافیکی Xbox2 پروزه بعدی ماکروسافت برای کنسول های بازی ماکروسافت مستقیما به سراغ ATI رفت و تحت قراردادی امتیاز ساخت چیپهای گرافیکی Xbox2 رو بهATI واگذار کرد همچنین این دوشرکت طی این قرارداد همکاریهای بیشتری را نیز با یکدیگر آغاز کردند.(در مطالب آینده این بحث رو بیشتر مطرح خواهم کرد )
 
شکست دوم nVIDIA به بستن قرار دادی بین ATI و MSI مربوط می شود شرکت تایوانی MSI که یکی از تولید کنندگان مشهور مادربورد و کارت گرافیک در سطح جهان است به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان و فروشندگان محصولات nVIDIA در سطح جهان به شمار می آید تا جایی که این شرکت در هفت ماه اول سال جاری 4.5 ملیون کارت گرافیکی در سطح دنیا یه فروش رسانده که این رقم به نوبه خود بسیار زیاد است اما این شرکت پس از چندین سال همکاری با nVIDIA تصمیم به بستن قراردادی با ATI گرفت بر اساس این قرارداد از چند ماه آینده این شرکت شروع به ساخت کارتهای جدید ATI خواهد کرد و طی این قرارداد سفارش حدود 300 هزار چیپست RADEON9600 و 500 هزار چیپست RADEON9800  رو به ATI داده استهمچنین سایر محصولات این شرکت هم به زودی توسط MSI ساخته خواهد شد.

همکاری ATI و MSI تنها به اینجا ختم نخواهد شد بر اساس قرارداد ذکر شده MSI به زودی چندین مدل مادربورد جدید برمبنای چیپستهای جدید ATI برای پردازنده های اینتل خواهد ساخت ( به زودی در باره این چیپ های جدید مطلب خواهم نوشت ) طبق گفته مسولان
MSI این انتخاب به دلیل کارایی بسیار بالای این چیپهای جدید بوده و این چیپ ها در مقایسه با محصولات رقیب کارایی خوبی از خود نشان داده اند.

اما در این میان مشخص نیست آیا MSI به همکاری با nVIDIA پایان خواهد داد یا همچنان با این شرکت به همکاری خواهد پرداخت.

        خوب شما در باره nVIDIA چی فکر می کنید نظرتون رو برام بنویسید
( اما به نظر من nVIDIA به این راحتی ها میدون رو خالی نمیکنه )

                 با تشکر مجتبی
  نظرات


با سلام خدمت دوستان عزیز

از اینکه با نظراتتون دوباره مارو برای ادامه کارمون تشویق کردید خیلی خیلی ممنونم ما هم تمام تلاشمون رو می کنیم تا بتونیم وبلاگمون رو مطابق میل شما درست کنیم

اما قبل از هر چیز باید جواب آقا رضای عزیز رو  بدم که در بخش نظرات درباره سیستمی که می خواستند بخرند از ما سوال کرده بودند و گفته بودند که نظرمون رو در باره این سیستم بنویسیم
ما هم اطاعت امر می کنیم و نظرمون رو می نویسیم

اول از همه چون گفتی که دوست داری سیستمت ارزان قیمت تمام بشه از پیشنهاد CPU های جدید اینتل با FSB 800 که کارایی بسیار بالای دارند صرف نظر می کنم چون این پردازنده ها فعلا قیمت بالاییدارند پس به این ترتیب می ریم سراغ AMD باید بگم سیستمی که انتخاب کردی به عنوان یک سیستم ارزان قیمت بسیار عالی بود و نشون می داد که در باره سخت افزاراطلاعات خوبی داری اما باید در مورد چند تا از این قطعه هاپیشنهادی بهت بکنم.
 
اول از همه CPU در باره پردازنده موردی نیست فقط در باره اصل بودن آن مراقب باش تا پردازنده تقلبی نخری.

اما مهمترین بخش یعنی مادربورد درباره انتخاب چیپست انتخابت حرف نداشت چون nFORCE 2 در حال حاضر بیشترین سازگاری رو با محصولات AMD داره و بهترین انتخاب بشمار میاد.


اما در باره مدل مادربرد کمی مشکل هست بهتر بود از مارکها معتبرتر و مشهورتر مثل ASUS-GIGABYTI-MSI و غیره استفاده میکردی اما پیشنهاد من در باره مدل مادربورد GIGA 7NNXP است این مادربورد از جدید ترین چیپست 2 nFORCE استفاده می کنه که دارای FSB400 است و قابلیت پشتیبانی از آخرین پردازنده های AMD رو دارا است  و به تو این امکان رو میده که تا در ارتقاع پردازنده توان بیشتری داشته باشی همچنین از لحاظ اورکلاک هم این مادربورد بسیار عالی عمل میکنه. خلاصه این مادربورد رویایی ترین مادربورد برای پردازنده های AMD به حساب میاد و دارای امکانات بسیار چشمگیری هم هست و مهم تر از همه اینکه این مادر بورد از میان
30 مادربورد جدید AMD از طرف سایت Tomshardware که یکی از مشهورترین سایت های سخت افزاری است به عنوان بهترین مادربورد انتخاب شده است خلاصه اینکه از کنار این مادر بورد به سادگی نگذر شاید یه مقدار قیمتش بالا باشه امادر عوض بهترین کارایی رو داره اگه اطلاعات بیشتر می خاهی در نظرات برام بنویس.

در باره Ram بهتره که 512 مگابایت استفاده کنی اما 256 هم در حال حاضر کافی به نظر میرسه و در آینده هم امکان افزایش رم به سادگی برات امکانپذیره.

برای مونیتور هم بهتره از فکر دست دوم  بیرون بیایی چون این مونیتورها هیچ گارانتی معتبری ندارند و خدا میدونه تا حالا چه بلایی سرشون اومده اما مونیتورهای Samsung SyncMaster مونیتورهای بسیار خوبی هستند اما در باره مدلش دقت کن پیشنهاد من 775DFX است اما مدل های جدیدتر هم هست.

در باره پاور موردی نیست بهتره از پاور زاپنی استفاده کنی اما فرق چندانی نداره.

CD ROM هم مدل خوبی برداشتی SAMSUNG و NEC هم مدلهای خوبی هستند.

اما Speaker با تمام وجود بهت میگم که از فکر Microlab برو بیرون چون کیفیت این اسپیکر در برابر اسپیکرهای CREATIVE هیچه و قتی  CREATIVE هست چه معنی داره آدم بره Microlab بخره.
اما پیشنهاد من اینکه یه کم پول خرج کنی و یک اسپیکر CRIATIVE Inspier5.1 بخری اون وقت هنگام بازی کردن درست و حسابی حال میکنی و از کیفیت صدا مو به تنت سیخ میشه اما خوب قیمت این اسپیکر بالاست اما برای تو من مدل 2.1 این اسپیکر رو پیشنهاد میکنم
قیمتش چندان تفاوتی باMicrolab نداره اما کیفیتش ده برابره.   

Hard هم مدل مدل خوبی انتخاب کردی.

اما کارت گرافیک که از همه مهم تره اگه چند تا مطلب قبلی من رو خونده باشی من چند تا مدل به یکی از دوستای دیگمون پیشنهاد داده بودم اما برای تو انتخاب خودت کارت خوبی بود اما به نظر من اگه چند تا مدل بالا تر بخری خیلی بهتره من به تو GeforceFx 5600 رو پیشنهاد میکنم
چون کارت خیلی خوبیه همچنین Radeon9600 Pro هم انتخاب بسیار خوبیه اگر هم یکمی بیشتر خرج کنی Radeon 9500pro بهترین انتخابه.

خوب بایک همچین سیستمی میتونه خیالت راحت باشه که تا یکی دوسال تمام بازی هارو میتونی بازی کنی و تمام نیازهات رو جوابگو ست درباره قطعات دیگه هم اگه سوالی بود بنویس.

خوب امیدوارم من رو هم به اندازه محسن قبول داشته باشی و راهنمایی من مفید بوده باشه اگه مشکل یا ابهامی بود حتما بنویس تا توضیح بیشتری بدم.

             باتشکر مجتبی
نظرات رو اون کنار در لینک نظرات بنویسید    

یه نکته

از همه شما به خاطر نظراتتون ممنونم
اما لطفا اگه میشه نظراتتون رو به صورت حروف انگلیسی بنویسید چراکه به صورت فارسی اصلا واضح نیست . آقا رضای عزیز اگه ممکنه مطلبتون رو یکبار دیگه به صورت انگلیسی بنویسید .
مخلص همه شما محسن