ATI

ATI

خبرهایی داغ از جهان CPU

آخی ......... راحت شدیم. از امروز دوباره هر روزآپدیت خواهیم کرد. به قول یارو گفتنی میت رو زمین بند نمیشه!!!!!!!! ( مسابقه هفته : این جمله چه ربطی به موضوع داشت؟ ) { پاسخ این سوالو حتما حتما در نظرات بدین. به نفر برنده یک عدد الگانسه پرنده هدیه داده میشه! }

خلاصه امروز خیلی شاد و شنگولم چون بالاخره کمرشو شکستم.!! ( مسابقه 2 : کمر چی رو شکستم؟ )

 

از این سخنان ژاژ و فُشار ( این مسابقه دیگه جدیه : معنی این دو کلمه آخری چیه؟ ) که بگذریم  میریم سر اصل موضوع :

 

اصل موضوع

با شروع تابستان همه شرکت های کامپیوتری یک بار دیگه شروع به کرکری خوندن های قدیمیه خودشون کردن. دراین بین خط و نشون هایی که اینتل و AMD از چپ و راست برای هم می کشن واقعا جالبه . البته جدای از جالبی یک سری خبرهایی هر دو شرکت از محصولات آینده شون دادن که خیلی جالبه. در این مطلب سعی دارم یه کمی روشنتون کنم . پس برید سر خط .

 

 

 



آقا از بس به ما گفتن شما طرفدار اینتل هستید , منم دیگه آتیش زدم به مالم و اول از
AMD شروع می کنم.

در این یه هفته اخیر AMD پرده از خط تولید جدیدی به نام Sempron برداشته. یعنی چه ؟

بر طبق اطلاعاتی که من جمع و جور کردم Sempron اسم سری جدید پردازنده های این شرکت خواهد بود که با بیشتر تکنولوژی ها و سوکت های قبلی شرکت AMD هماهنگی خواهد داشت. هر کدوم از چیپ ها مشخصات منحصر به فرد , قیمت و کارایی متفائتی با چیپ دیگر این خانواده خواهد داشت و تنوع کیفیت و محصول شرکت AMD را به شدت افزایش خواهد داد. نکته جالب اینه که این خانواده اصلا یک خانواده انقلابی محسوب نمی شوند بلکه شاید سیاستی باشه در جهت مقابله با تنوع محصول بالای اینتل. یه نکته جالبه دیگه هم اینه که این محصولات رقیبی برای خانواده Celeron D شرکت اینتل خواهند بود که در تابستان به طور کامل عرضه خواند شد.

اگه یادتون باشه در ابتدای مطلب گفتم که یان چیپ ها خانواده ای فوق العاده ساز گار با محصولات قبلی خواهند بود و دلیل اون هم چیزی نیست جز این :

 

Sempron For Socket A – خیلی زود عرضه خواهند شد!

پردازنده های خوب و دوست داشتنیه Athlon Xp که یادتون هست. اون پردازنده های بر روی سکوی Socket A سوار می شدند که البته با آمدن Athlon 64 و عرضه سوکت 754 بازار انها رو به نابودی گذاشت.( البیته در خارج !! ) با این عمل AMD سوکت موفق A همچنان در صحنه باقی خواهد ماند.  و اما جزئیات چیپ های این گروه بیشتر مشخص شده. با عرضه این چیپ ها تا چند وقت دیگه پردازنده های AMD sempron به طور کامل جایگزین AMD Athlon Xp خواهند شد. اولین پردازنده های سوکت A سمپرون با SKU های جدید خیلی زود در دسترس خواهند بود.

 

Sempron for Socket 754 – در اواخر پاییز

یک منبع غیر رسمی در این مورد خبر داد که پردازنده های Sempron socket 754 از نظر کلاک هسته شباهت بسیاری به Athlon 64 دارند اما فقط 64 بیتی نیستند. این خانواده با دو محصول با کد رمز پاریس و ویکتوریا عرضه خواهند شد. “paris” از فناوری 130 نانومتری استفاده می کنه و دارای حافظه L2 cache با ظرفیت 256 کیلو بایت خواهد بود. اندازه این حافظه در پردازنده های Victoria که با استفاده از تکنولوژی 90 نانومتری ساخته خواهند شد هنوز معلوم نیست.

 

Sempron for Socket 939 – اوایل سال 2005

در ابتدای سال 2005 باید شاهد عرضه این خانواده برای Socket 939 تازه وارد باشیم.  البیته هنوز اطلاعات کاملی درباره این پردازنده های در دسترس نیست.

 

 

          واما Intel


پردازنده های دو هسته ای
Prescott

یکی از نمایندگان رسمی شرکت اینتل اعلام کرد که این شرکت کوچکترین اخباری در مورد پردازنده های دو هستنه ای منتشر نکرده و نخواهد کرد و هر گونه اطلاعات  سایتها و منابع دیگر غیر رسمی می باشد.

 

شرکت معظم اینتل ممکن است پردازنده های دو هسته ای خود را در اواخر سال 2005 عرضه کند. بر طبق این خبر و خبرهای ضد و نقیض دیگر که حتی عرضه خانواده Tejas را هم زیر سوال می بره بار دیگر برنامه عرضه محصولات بزرگترین شرکت CPU سازی جهان تغییر کرده است.

 

Dual-Core Prescott

در یک کنفرانس خبری شرکت اینتل در واشینگتن که این هفته جریان دارد , برخی از مسئولین بالارتبه شرکت اینتل اذعان داشتند که هواپیمای حرکت شرکت اینتل به سوی پردازنده های دو هسته ای تا سال 2005 حرکت خواهد کرد. و در این بین برخی اطلاعات در مورد چیپ های جدید داده می شود.

ظاهرا , پردازنده های Desktop از این گروه بازهم معماری NetBurst این شرکت را ادامه خواهند داد . پردازنده های دو هسته ای فقط منوط به دسکتاپ نمی باشند و برای نوت بوک ها نیز عرضه خواهند شد . و آنها نیز معماری ای شبیه به پردازنده های Pentium M فعلی خواهند داشت. البته ممکنه این شرکت کلیه محصولات را فقط با معماری NetBurst عرضه کنه که البته این مورد با توجه به مصرف زیاد این معماری حداقل برای پردازنده های موبایل غیر معقول می آید.

 

چهار پردازنده 64 بیتی ؟

گزارش دهنده شرکت اینتل افزود که با استفاده از تکنولوژی HyperThreading این شرکت سیستم های عامل هنگام کار با یک پردازنده دو هسته ای Prescott , چهار پردازنده را گزارش خواهند داد. یعنی اینکه شما در یک لحظه می توانید چهار عملیات متفاوت را انجام دهید!!!!!!!!

نماینده اینتل همچنین افزود در آینده قابلیت 64 بیتی نیز برای این پردازنده ها برقرا خواهد شد. البته به احتمال زیاد این پردازنده ها همزمان با نوع 32 بیتی آنها و یا حتی فقط 64 بیتی عرضه شوند.

 

NetBurst  یا P6 ؟ هر دو !

نماینده اینتل قبل از این ذکر کرده بودند که : سال 2005 یک سال بزرگ برای اینتل و جهان خواهد بود . زیرا پردازنده های دو هسته یک محصول فوق العاده ارزشمند برای مصرف کنندگان خواهند بود. اما مسئله مهم برای شرکت اینل و به خصوص مادربرد سازان بزرگ جهان اینه که اینتل با وجود لغو کردن محصولات Tejas در این مورد از معماری سابق استفاده خواهد کرد یا اینکه معماری جدیدی را به کار خواهد برد؟

این مساله با وجود اخبارهای ضد و نقیض فراوانی که از شرکت اینتل نقل می شود تبدیل به یک مساله مهم در مورد خط تولید محصولات این شرکت شده است.

 

در حال حاضر ما چقدر می دانیم ؟

با توجه به موردی که در ابتدای مطلب عرض کردم , لازمه که اطلاعات سابق خودمون رو یک باره دیگه مرور کنیم :

 

  • Dual-core;
  • NetBurst or P6 architecture;
  • Compatible with the Tejas on the platform level;
  • Uses Quad Pumped Bus;
  • Possibly comes-in LGA775 packaging;
  • Platforms (e.g. Lakeport) to feature dual-channel DDR2 667MHz memory and sport PCI Express interconnections;
  • Platforms to support FB-DIMM.

 

 

 موفق باشید

     محسن

 

 

جوابیه !!!!!!

سوال های آقا رضا

سوال: من فکر کنم هارد وسترن بهتر از مکستور باشه
(
تجربه نشون داده ) !!! نظر شما چیه؟

 

جواب: این فقط نظر من نیست , نظر آزمایش کنندگانی معروف است که هارد های Maxtor را هارد هایی همه جانبه گرا می دانند که علاوه بر قدرت و کارایی خوب صرفه اقتصادی بسیاری نیز دارد .

تجربه !!!!

نشون داده که سری Diamond Max Plus 9  تولید شده توسر شرکت مکستور یکی از برترین های دنیای Hard Drive می باشند که با گذرگاه ATA 133 عرضه شده و علی الخصوص در مدلی که دارای 8 MB Buffer بود دارای قدرت بسیار خوبی بود که تنها از یکی از مدل های فوق العاده گران وسترن دیجیتال کم آورد. !!! ( می خواستی کم نیاره!با قیمت سه برابر)

این را بدانید که این هارد وسترن از تکنولوژی اسکازی با 10000 دور در دقیقه سود می برد .

اینم از تجربه

حالا مسکتور بهتره یا وسترن ؟

بیشتر از این چیزی نمی گم!!!

 

سوال : در مورد مادربردهای Soltek توضیح دهید؟

جواب : اگر می خواهید در این باره اطلاعات مفیدی کسب کنید سری به سایت این شرکت بزنید. یا اینکه کلیک کنید :                           اینجا !

 

سوال : مودمی که Caller ID را پشتیبانی کند؟

جواب: تمام مودم های V92 دارای این ویژگی هستند به شرط اینکه خطوط تلفن شما نیز با آنها همکاری کند.

پیشنهاد من :

Zoltrix Smart Spirit 3Chip

 

سوال : در مورد کارت DVB توضیح دهید؟

جواب : چیزی در این مورد نمی دانم. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید:                     هیچ جا !

 

سوال : سیستمی تا سقف قیمت 800 هزار تومان برای کاربرد خانگی حرفه ای !!

جواب:

دقت کن که سیستم  قسمت دوم قیمت بالاتری داره. قیمت سیستم اول در حدود 870 هزار تومانه که واقعا سیستم عالی ایه!

 

قطعه

سیستم اول

سیستم دوم

CPU

Intel P4 prescott 2.8 Ghz (HT 1 MB cache- FSB 800 )

AMD Athlon 64 3000+ / 2800+

Mother Board

Gigabyte ( GT series)

Gigabyte K8VT800 M / Noune / pro

RAM

2*256 MB DDR 400 Doual Channel Giel

512 / 1024 MB DDR 400 Giel

VGA

ATI Radeon 9600 XT

Nvidia Geforce Fx 5900 XT

Modem

Zoltrix Smart Spirit 3 chip

Zoltrix Smart Spirit 3 chip

CD Writer

Samsoung 52/32/52

MSI CR 52 Active Pannel

H.D.D

Maxtor Diamond Max Plus 9     80 GB 7200 rpm 2 MB buffer

Maxtor Diamond Max Plus 9     120 GB 7200 rpm      8 MB buffer

F.D.D

samsung

samsoung

Monitor

Samsung SM1765 MB

Samsung SM1765 MB

Speaker

Creative inspire 2100

Creative Inspire T 5400 / T 7700

Key Board

A4 tech / farasoo / Focus

 LogiTech / A4 tech / farasoo / Focus

Mouse

A4 tech

Logi tech

Case

دلخواه + 400 وات

دلخواه + 400 وات

دلخواه

DVD ROM Pioneer 16X 40 X

DVD ROM Pioneer 16X 40 X

 

سوال های جواد جان

سوال : در مورد مادربرد های Micro ATX چند مدل معرفی کنید؟

جواب : مادر بردهای Micro ATX ساخت شرکت های Gigabyte و ASUS در مدلهای جدیدشان مبنی بر چیپ های ATI radeon 9100 IGP و Intel i865 P بسیار عالی عمل می کنند ( نسبت به قیمت بسیار به صرفه اند و امکاناتی باور نکردنی دارند ) .

 

                                        متین

 

             البته من بیجاره یعنی " محسن " اونو تایپ کردم.

 (در مطلب بعد بیشتر در مورد تایپ مقالات متین مطلع می شوید!!)

 

 

تجدید نظر Intel در برنامه های تابستانی خود



تقویم تابستانی اینتل کمی تغییر کرد

 

اول کار – دو کلوم حرف اضافه :

آقا به خدا شرمنده همه کسانی هستم که این چند وقت سوال پرسیدند و ما جواب ندادیم. به خدا وقت نکردیم. بذارید حسابی روشنتون کنم. به من میگن خوره کامپیوتر , واسه چی ؟ واسه اینکه دو دقیقه نمی تونم بدون کامپیوتر سر کنم. حتی تو شرکت هم دائم پام توس سایته کامپیوتره!!!!!

با این حال از شنبه پیش تا حالا این اولین باریه که پشت کامپیوتر می شینم. از بس سرم شلوغه. البته مجتبی هم وضعش بهتر از من نیست. منتهی اون همت کرد و جواب بیشتر شما ها رو داد. بقیه سوال ها هم مطمئنا جواب داده خواهد شد . ( اولیشو فردا میدم )

 

دوم – اصل موضوع

 

شرکت معظم اینتل در برنامه ریزی خود در مورد تاریخ عرضه بعضی از محصولات تابستانی خود , کمی تغییر ایجاد کرد.

بر اساس نقشه و مسیر حرکتی ای که اینتل برای خود تدوین نموده است که از مهمترین قسمت های کار اینتل در تابستان 2004 می باشد که برنامه های مهمی از جمله معرفی سوکت های جدید , چندین چیپست مهم , تکمیل خط سیر محصولات 32 بیتی و در نهایت عرضه پردازنده 64 بیتی دسکتاپ را در بر می گیرد.

 

متن کامل تقویم تابستانی تصحیح شده ایتل به صورت زیر است:

 

1st of June, 2004. : اولین بحث عمومی پیرامون I925X , I915P و I915G ( مشهور به Alderwood و Grantsdale )

19th of June, 2004 : ارزیابی , تست و قیمت گذاری سکوهای   I925X , I915P و I915G .

20th of June, 2004  : قرار گرفتن پردازنده های سری Intel Celeron D در لیست قیمت اینتل.

   21th of June, 2004: آگهی خبری پیرامون  I925X , I915P و I915G , عرضه رسمی پردازنده های P4 اینتل در بسته بندی LGA775  , معرفی مادربردها و نمایشگاه ETC .

24th of June, 2004 : آغاز کار رسمی تراشه های Intel Celeron D .

27th of June, 2004 : کاهش قیمت پردازنده های سری قبلی (NorthWood )

27th of June, 2004 : معرفی پردازنده نوسونا – Intel Xeon  Nocona – با EM64T

27th of June, 2004 : إمعرفی رسمی سکوی E7525 برای چیپ های سری اداری  Xeon

18th of July, 2004 :  کاهش زیاد قیمت مربوط به پردازنده های  P4 520 (LGA775 , 2.8 Ghz , 800 Mhz Bus )

18th of July, 2004 : کاهش قیمت پردازنده های سری NoteBook

 

1st of August, 2004 : معرفی سری پردازنده های Pentium 4 با قابلیت 64 بیتی .

22nd of August, 2004 : کاهش زیاد قیمت پردازنده های دسکتاپ و Laptop

 

برخی از برنامه های پاییزی :

 

Q3 2004 : وصله و پینه کردن سری I925X با I925 XE

 Q3 2004 :  عرضه P4 EE با 1066 مگاهرتز PSB  (نسل آینده FSB ) و 2 مگابایت حافظه L3 cache

Q3 2004 : عرضه پردازنده Intel celeron D 340 با سرعت 2.93  گیگاهرتز ( ابلته با قیمت بسیار کم )

Q3 2004 : معرفی پردازنده فوق العاده قوی Itanium 2 – مدیسون – ( Madison 9m)

Q3 2004 :  معرفی چیپست هایE7529 و E7320

 

 

یه خواهش کوچولو :

        این دو هفته ای که ما نمی تونیم زیاد بنویسیم شما حداقلش زیاد بنویسید --> نظرات

 

     قربون شما

      محسن