ATI

ATI

خبرهایی داغ از جهان CPU

آخی ......... راحت شدیم. از امروز دوباره هر روزآپدیت خواهیم کرد. به قول یارو گفتنی میت رو زمین بند نمیشه!!!!!!!! ( مسابقه هفته : این جمله چه ربطی به موضوع داشت؟ ) { پاسخ این سوالو حتما حتما در نظرات بدین. به نفر برنده یک عدد الگانسه پرنده هدیه داده میشه! }

خلاصه امروز خیلی شاد و شنگولم چون بالاخره کمرشو شکستم.!! ( مسابقه 2 : کمر چی رو شکستم؟ )

 

از این سخنان ژاژ و فُشار ( این مسابقه دیگه جدیه : معنی این دو کلمه آخری چیه؟ ) که بگذریم  میریم سر اصل موضوع :

 

اصل موضوع

با شروع تابستان همه شرکت های کامپیوتری یک بار دیگه شروع به کرکری خوندن های قدیمیه خودشون کردن. دراین بین خط و نشون هایی که اینتل و AMD از چپ و راست برای هم می کشن واقعا جالبه . البته جدای از جالبی یک سری خبرهایی هر دو شرکت از محصولات آینده شون دادن که خیلی جالبه. در این مطلب سعی دارم یه کمی روشنتون کنم . پس برید سر خط .

 

 

 



آقا از بس به ما گفتن شما طرفدار اینتل هستید , منم دیگه آتیش زدم به مالم و اول از
AMD شروع می کنم.

در این یه هفته اخیر AMD پرده از خط تولید جدیدی به نام Sempron برداشته. یعنی چه ؟

بر طبق اطلاعاتی که من جمع و جور کردم Sempron اسم سری جدید پردازنده های این شرکت خواهد بود که با بیشتر تکنولوژی ها و سوکت های قبلی شرکت AMD هماهنگی خواهد داشت. هر کدوم از چیپ ها مشخصات منحصر به فرد , قیمت و کارایی متفائتی با چیپ دیگر این خانواده خواهد داشت و تنوع کیفیت و محصول شرکت AMD را به شدت افزایش خواهد داد. نکته جالب اینه که این خانواده اصلا یک خانواده انقلابی محسوب نمی شوند بلکه شاید سیاستی باشه در جهت مقابله با تنوع محصول بالای اینتل. یه نکته جالبه دیگه هم اینه که این محصولات رقیبی برای خانواده Celeron D شرکت اینتل خواهند بود که در تابستان به طور کامل عرضه خواند شد.

اگه یادتون باشه در ابتدای مطلب گفتم که یان چیپ ها خانواده ای فوق العاده ساز گار با محصولات قبلی خواهند بود و دلیل اون هم چیزی نیست جز این :

 

Sempron For Socket A – خیلی زود عرضه خواهند شد!

پردازنده های خوب و دوست داشتنیه Athlon Xp که یادتون هست. اون پردازنده های بر روی سکوی Socket A سوار می شدند که البته با آمدن Athlon 64 و عرضه سوکت 754 بازار انها رو به نابودی گذاشت.( البیته در خارج !! ) با این عمل AMD سوکت موفق A همچنان در صحنه باقی خواهد ماند.  و اما جزئیات چیپ های این گروه بیشتر مشخص شده. با عرضه این چیپ ها تا چند وقت دیگه پردازنده های AMD sempron به طور کامل جایگزین AMD Athlon Xp خواهند شد. اولین پردازنده های سوکت A سمپرون با SKU های جدید خیلی زود در دسترس خواهند بود.

 

Sempron for Socket 754 – در اواخر پاییز

یک منبع غیر رسمی در این مورد خبر داد که پردازنده های Sempron socket 754 از نظر کلاک هسته شباهت بسیاری به Athlon 64 دارند اما فقط 64 بیتی نیستند. این خانواده با دو محصول با کد رمز پاریس و ویکتوریا عرضه خواهند شد. “paris” از فناوری 130 نانومتری استفاده می کنه و دارای حافظه L2 cache با ظرفیت 256 کیلو بایت خواهد بود. اندازه این حافظه در پردازنده های Victoria که با استفاده از تکنولوژی 90 نانومتری ساخته خواهند شد هنوز معلوم نیست.

 

Sempron for Socket 939 – اوایل سال 2005

در ابتدای سال 2005 باید شاهد عرضه این خانواده برای Socket 939 تازه وارد باشیم.  البیته هنوز اطلاعات کاملی درباره این پردازنده های در دسترس نیست.

 

 

          واما Intel


پردازنده های دو هسته ای
Prescott

یکی از نمایندگان رسمی شرکت اینتل اعلام کرد که این شرکت کوچکترین اخباری در مورد پردازنده های دو هستنه ای منتشر نکرده و نخواهد کرد و هر گونه اطلاعات  سایتها و منابع دیگر غیر رسمی می باشد.

 

شرکت معظم اینتل ممکن است پردازنده های دو هسته ای خود را در اواخر سال 2005 عرضه کند. بر طبق این خبر و خبرهای ضد و نقیض دیگر که حتی عرضه خانواده Tejas را هم زیر سوال می بره بار دیگر برنامه عرضه محصولات بزرگترین شرکت CPU سازی جهان تغییر کرده است.

 

Dual-Core Prescott

در یک کنفرانس خبری شرکت اینتل در واشینگتن که این هفته جریان دارد , برخی از مسئولین بالارتبه شرکت اینتل اذعان داشتند که هواپیمای حرکت شرکت اینتل به سوی پردازنده های دو هسته ای تا سال 2005 حرکت خواهد کرد. و در این بین برخی اطلاعات در مورد چیپ های جدید داده می شود.

ظاهرا , پردازنده های Desktop از این گروه بازهم معماری NetBurst این شرکت را ادامه خواهند داد . پردازنده های دو هسته ای فقط منوط به دسکتاپ نمی باشند و برای نوت بوک ها نیز عرضه خواهند شد . و آنها نیز معماری ای شبیه به پردازنده های Pentium M فعلی خواهند داشت. البته ممکنه این شرکت کلیه محصولات را فقط با معماری NetBurst عرضه کنه که البته این مورد با توجه به مصرف زیاد این معماری حداقل برای پردازنده های موبایل غیر معقول می آید.

 

چهار پردازنده 64 بیتی ؟

گزارش دهنده شرکت اینتل افزود که با استفاده از تکنولوژی HyperThreading این شرکت سیستم های عامل هنگام کار با یک پردازنده دو هسته ای Prescott , چهار پردازنده را گزارش خواهند داد. یعنی اینکه شما در یک لحظه می توانید چهار عملیات متفاوت را انجام دهید!!!!!!!!

نماینده اینتل همچنین افزود در آینده قابلیت 64 بیتی نیز برای این پردازنده ها برقرا خواهد شد. البته به احتمال زیاد این پردازنده ها همزمان با نوع 32 بیتی آنها و یا حتی فقط 64 بیتی عرضه شوند.

 

NetBurst  یا P6 ؟ هر دو !

نماینده اینتل قبل از این ذکر کرده بودند که : سال 2005 یک سال بزرگ برای اینتل و جهان خواهد بود . زیرا پردازنده های دو هسته یک محصول فوق العاده ارزشمند برای مصرف کنندگان خواهند بود. اما مسئله مهم برای شرکت اینل و به خصوص مادربرد سازان بزرگ جهان اینه که اینتل با وجود لغو کردن محصولات Tejas در این مورد از معماری سابق استفاده خواهد کرد یا اینکه معماری جدیدی را به کار خواهد برد؟

این مساله با وجود اخبارهای ضد و نقیض فراوانی که از شرکت اینتل نقل می شود تبدیل به یک مساله مهم در مورد خط تولید محصولات این شرکت شده است.

 

در حال حاضر ما چقدر می دانیم ؟

با توجه به موردی که در ابتدای مطلب عرض کردم , لازمه که اطلاعات سابق خودمون رو یک باره دیگه مرور کنیم :

 

  • Dual-core;
  • NetBurst or P6 architecture;
  • Compatible with the Tejas on the platform level;
  • Uses Quad Pumped Bus;
  • Possibly comes-in LGA775 packaging;
  • Platforms (e.g. Lakeport) to feature dual-channel DDR2 667MHz memory and sport PCI Express interconnections;
  • Platforms to support FB-DIMM.

 

 

 موفق باشید

     محسن

 

 

نظرات 3 + ارسال نظر
رضا دوشنبه 1 تیر‌ماه سال 1383 ساعت 07:02 ق.ظ http://www.rh.co.sr

با سلام خدمت محسن و مجتبی عزیز
محسن جون گذاشتن لینک من اینقدر سخته ؟؟؟!!!
من الان 3 ماه است که لینک شما را گذاشتم
www.rh.co.sr
حلال مشکلات
---
از شما تشکر میکنم بخاطر جواب دادن به سوالات من
یک نکته در مورد هارد وسترن بگم که من و جمعی از دوستان
این کار را واقعا تجربه کردیم و تجربه نشون داد که هارد های
مکستور در ابتدا بسیار خوب هستند ولی بعد از یک مدت کمی
به سر و صدا میافتند و سرعتشون بسیار کم میشه در صورتی
که هارد وسترن اینطور نیست
در مورد مادر بورد میخواستم بدونم مادر بورد سولتک بهتر
است یا گیگا ؟
در مورد مودم بگم که مودم من اینتل است و v92 هم هست
ولی کالر ای دی تو ایران کار نمیده
من تعریف مودم Aztech را شنیدم که با سیستم مخابرات
ایران کاملا سازگاری داره – نظر شما چی است ؟
در مورد سی پی یو – واقعا اینتل بهتره یا ای ام دی ؟
در مورد مانیتور بگم که مانیتور من lg F795 Flat Plus
هست که فکر کنم بهترین مانیتور در کهکشان راه شیری باشه!!!
من که تا حلا کیفیت خوب از مانیتور های سامسونگ ندیدم !!!
در مورد سی دی رایتر هم همین نظر را دارم
در مورد فلاپی هم همینطور
در مورد یه کارت کپچر با کیفیت و قیمت خوب هم که چیزی نگفتی ؟
---
کم کم دارم پر رو میشم !!!!
با هم از شما تشکر میکنم –
موفق باشی
رضا

ahmad چهارشنبه 25 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 05:09 ب.ظ http://www.nadaram.com

سلام خدمت محسن و مجتبی عزیز همیشه موفق باشی

خیلی واسم خوب ممنون آ ی دی من sahab_ggt

شرکت نرم افزاری Big Robo پنج‌شنبه 6 دی‌ماه سال 1386 ساعت 11:31 ق.ظ http://blog.bigrobo.com/

دوست عزیز سلام

به علت علاقه اکثر وبلاگ نویسان تخصصی ، به راه اندازی وبلاگی با نام اختصاصی خود و بدون اجبار در داشتن نام دامنه هایی مانند blogfa , persianblog و غیره ، همچنین داشتن ایمیل با پسوند سایت اختصاصی خود، شرکت Big Robo سرویس جدید" سایت در قالب وبلاگ " را ارائه نموده است.
برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمائید:
http://blog.bigrobo.com
و یا با شماره تلفن 77510844 (021 ) تماس بگیرید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد