ATI

ATI

قدرت نمایی AMD پاسخ Intel (قسمت اول)

سلام

همون طور که در مطلب پیش قول داده بودم قالب وبلاگ رو عوض کردیم تا وبلاگ از اون حالت تکراری بیرون بیاد اما اگر به نظر شما قالب فعلی نقطه ضعف یا مشکلی داره حتما در نظرات وبلاگ ذکر کنید تا ما در اولین فرصت اشکال رو رفع کنیم.

اگر یادتون باشه من در آخرین مطلبم گفته بودم که علت به تاخیر افتادن برخی مطالب این بوده که می خواستیم این مطالب رو با قالب جدید عرضه کنیم تا به اصطلاح کلاس کار بیشتر بشه این مطالب عبارتند از :

1- تحلیل و برسی آخرین محصولات AMD یعنی سری K8 که مدتی است که عرضه شده و مقایسه آنها با سایر محصولات.

2- برسی محصولات جدید ATI یعنی سری R360 و RV360 با نام های Radeon 9800XT و Radeon 9600XT و مقایسه آن با محصولات دیگر. ( محسن به زودی با معرفی کامل Radeon 9800XT در خدمتتونه اگر وقت شد من هم درباره Radeon 9600XT یه مطلب می نویسم )

3- برسی محصولات جدید nVIDIA یعنی NV38 و NV37 با نام های GeforceFX 5950  و  GeforceFX 5700 .

4- همچنین برسی آخرین درایور های کارتهای گرافیکی ATI و nVIDIA یعنی Catalyst 3.8  و  Detonator 45.6 .

کلا این مطالب به عنوان مطالب عقب افتاده ما حساب می شن که انشالله در این هفته به طور کامل خدمتتون ارائه می کنیم.

اول از همه می ریم سراغ بحث همیشه داغ وبلاگ یعنی Intel و AMD می دونید که AMD در چند هفته اخیر با عرضه سری K8 محصولاتش یعنی Athlon 64 در صدر اخبار مربوط به بازار CPU ها قرار گرفته است و در حال حاضر گسترده ترین تبلیغات تاریخ این شرکت بر روی این محصولات صورت گرفته است.
 در این مطلب من تصمیم دارم تا با برسی آزمایشاتی که بر روی این محصولات صورت گرفته به طور کلی کارایی سری K8 را ارزیابی کنم و در پایان با توجه به مطالب ارائه شده دست به یک نتیجه گیری کلی بزنم پس به این صورت من تصمیم گرفتم که این مقاله رو به علت گستردگی که داره در سه قسمت بنویسم تا در هر قسمت به طور نسبتا کامل به تشریح یک موضوع بپردازم.

بخش اول : محصولات ارائه شده در 23 سپتامبر

پس از ماه ها انتظار سر انجام AMD محصولات 64 بیتی خود رو که چیزی در حدود دو سال برا آنها تبلیغ می کرد رو روانو بازار کرد تا به این ترتیب به سیل عزیم شایعات و اخبار در باره این محصول خاتمه بده .
در این روز AMD دو پردازنده جدید رو به همه معرفی کرد ابتدا Clawhammer معروف یا همان Athlon64  و دیگری AthlonFX  که تا قبل از عرضه نشریات ایرانی اطلاعات بسیار متفاوتی در باره آن نوشته بودند.(Opteron پیش از این عرضه شده بود)

در باره Athlon64 و ویزگی های آن در مطلب قبلی به طور مفصل توضیح داده بودم و دیگر نیازی به توضیح نیست اما نکته اصلی AthlonFX است که نظر همه را به خود جلب کرده و در این قسمت از مقاله من بیشتر تمرکزم را روی AthlonFX خواهم کرد.

پیش از این محصولات شناخته شده سری K8 به ترتیب Claw hammer و Opteron بودند که اولی برای کاربرد خانگی و دومی به منظور کار در سرور ها و پردازش های سنگین طراحی شده بودند اما محصول جدید به چه منظور ساخته شده است. جواب این سوال را در پایین می خوانید.

امروزه راه پردازش های سنگین به خانه ها و کامپیوتر های شخصی نیز باز شده است و تا اندازه ای نیاز یه آن احساس می شود بیشرین کاربرد پردازش های سنگین در خانه ها مربوط به بازی های کامپیوتری می شود بازی های کامپیوتری در حال حاضر شاید مهم ترین عامل فروش PC در دنیا محصوب می شوند و با پیشرفته تر شدن بازی ها و نیاز به پردازش سنگین روز به روز نیاز به پردازنده های قوی برای Gamer های حرفه ای بیشتر و بیشتر شده است و به این ترتیب در محصولات اینتل و AMD شکافی برای این قبیل کاربران به وجود آمده است از طرفی CPU های معمولی مثل P4 3.0 Ghz جوابگوی آنها نیست و از طرف دیگر خرید پردازنده های قوی مثل Opteron برای آنها بسیار پر هزینه است از این رو  اینتل و AMD  دست به ساخت پردازنده های قوی تر از حد معمول برای کامپیوتر های خانگی زدند تا Gamer های عزیز را راضی نگه دارند این پردازنده ها نسبت به پردازنده های معمولی از قدرت بیشتری برخوردارند اما نه به اندازه پردازنده های سرور و قیمت بیشتری هم نسبت به پردازنده های معمولی دارند اما نه به گران قیمتی پردازنده های سرور و AthlonFX دقیقا چنین محصولی است. در ضمن تا یادم نرفته بگم این دسته از CPU ها به Gamers CPU معروف شده اند.

خوب فکر کنم که با خوندن پاراگراف بالا علت ساخت AtlonFX رو فهمیده باشید اما از نظر امکانات و ویزگی ها AthlonFX ترکیبی از Clawhammer و Opteron است اما کلا بیشتر ویزگی های آن به Opteron شبیه است و به همین علت به میزان قابل ملاحظه ای از Athlon64 قوی تر است از جمله ویزگی های آن :

1- Socket 940  همانند Opteron
2- 2.2GHz فرکانس هسته که 200MHz از Athlon64 بیشتر است.
3- Dual-channel, 128bit  از نوع DDR400 که از Athlon64 که تنها DDR333 و 64 بیت راپشتیبانی می کند بسیار قوی تر است.
4- از نظر سایر ویزگی ها تفاوتی با Athlon 64 ندارد اما از چیپست های مادربورد مخصوص Opteron استفاده می کند. ( مثل nFORCE 3 از nVIDIA ) .

مشخصات کامل
Integrated memory controller supporting dual-channel and single-channel DDR SDRAM;
Individual Hyper-Threading bus for the chipset, which implements AGP 8x and input/output functions in Athlon 64 systems;
Larger 1MB L2 cache with higher bandwidth of the bus connecting it with the CPU core;
SSE2 instruction support;
Longer 12-stage integer pipeline and 17-stage floating-point pipeline (Athlon XP features 10 and 15 stages respectively). This improvement increases the scalability of this architecture and speeds up decoding of certain commands;
Larger integer planner buffer (24 entries against 18 entries by Athlon XP);
Larger TLB. L1 cache TLB has been increased from 24 to 40 entries, and L2 cache TLBrose up to 512 entries )compare with 256 entries by Athlon XP.).


اما قبل از این ما در باره AthlonFX چه فکری می کردیم؟
 من نمی دونم کدوم دانشمندی این حرف رو تو دهن همه انداخت که AthlonFX  جایگزین Duran پردازنده های ضعیف قبلی در سری K8 خواهد بود و نسبت به Athlon64 ضعیف تر و ارزان قیمت تر است حتی این نکته در مجلات معتبر ایران هم ذکر شد و من در چندین وبلاگ هم این مطلب رو خوندم و از همه جالب تر زمانی بود که در سایت  Inquirer  خوندم که Athlon FX از P4 3.2 در آزمایشات 18 درصد قوی تر بوده نزدیک بود از تعجب شاخ در بیارم و پیش خودم گفتم ( اینکه تازه ضعیفشه پس مدل اصلی دیگه چیه ) و بعد از اینکه اصل مطلب رو در باره  AthlonFX  فهمیدم کلی به خودم خندیدم خوب کاریش نمیشه کرد این هم از خاصیت دهن بینی ماست.

پاسخ اینتل :   Pentium 4 Extreme Edition 3.2GHz
 


اینتل از بابت Athlon64 تا حدودی خیالش راحت بود چون هم  P4 3.2 GHz را داشت و هم برنامه پرسیکات را اما از جانب AthlonFX احساس خطر کرد زیرا در میان محصولات آن شکاف رو که قبل از این گفتم داشت و از این رو می بایست به گونه ای این شکاف رو از بین می برد از این رو محصول تازه ای با نام Pentium 4 Extreme Edition 3.2GHz را روانه بازار کرد اینتل می بایست پردازنده ای می ساخت تا در بازی های سنگین توانایی بیشتری را نسبت به Athlon FX ارائه کند از لحاظ فرکانس و رم P4 3.2 GHz  از Athlon FX کمبودی نداشت حتی خیلی هم بیشتر بود اما اینتل به منظور ایجاد حد اکثر کارایی در این محصول اقدام به اضافه کردن یک کش L3 به ظرفیت 2MB بر روی این پردازنده بود تا به این ترتیب پردازنده ای قوی و ایده ئال برای Gamer ها طراحی کند.

پس به این ترتیب اینتل با ارائه این محصول درست همزمان با ارائه Athlon 64 و AthlonFX بر خلاف نظر متخصصان قبل از ارائه پرسیکات تصمیم به مقابله با این محصولات گرفت در ادامه جدول کامل ویزگی های این سه محصول جدید AMD را می توانید ببینید.

Athlon 64 FX-51

Athlon 64 3200+

Athlon XP 3200+

Package

Socket 940

Socket 754

Socket 462

Frequency

2.2GHz

2.0GHz

2.2GHz

Production process

0.13micron, SOI

0.13micron, SOI

0.13micron

Number of transistors

105.9 million

105.9 million

54.3 million

Die size

193sq.mm

193sq.mm

101sq.mm

Nominal voltage

1.5V

1.5V

1.65V

Integrated memory controller

Dual-channel, 128bit

Single-channel, 64bit

None

Supported memory types

Registered DDR400/ DDR333/ DDR266 SDRAM

DDR400/ DDR333/ DDR266 SDRAM

-

ECC support

+

+

-

L1 cache

128KB
(64KB for data and 64KB for instructions)

128KB
(64KB for data and 64KB for instructions)

128KB
(64KB for data and 64KB for instructions)

L2 cache

1024KB (exclusive)

1024KB (exclusive)

512KB (exclusive)

SIMD instructions support

SSE2/SSE/3DNow!

SSE2/SSE/3DNow!

SSE/3DNow!

AMD64 technology support

+

+

-


خوب در اینجا اولین قسمت مقاله من تمام میشه در قسمت بعدی من به برسی آزمایشاتی که بر روی این پردازنده ها انجام شده می پردازم و براتون می نویسم که قوی ترین پردازنده در این تستها کدامیک از این سه پردازنده بوده است.
 AMD نظرش رو در رابطه با این سوال در نمودار پایین بیان کرده ببینید.

به نظر شما این نمودار میتونه در عالم عمل هم میتونه واقعیت داشته باشه ( خیلی رویاییه نه!!! ) به نظر من AMD در معرفی محصولاتش یه مقداری بیش از اندازه زیاده روی میکنه ( مثل وقتی که در آزمایشاتش Athlon XP 3200 رو از P4 3.2 GHz قوی تر اعلام کرده بود.
اما اگه دوست دارید که جواب این سوال رو از نظر آزمایشات سه سایتهای معتبر Tom's Hardware Guide . X-bit labs . ExtremeTech  و چند تا سایت دیگه بدونید حتما قسمت بعدی این مطلب رو بخونید.

                          مخلص همه مهندس مجتبی
ببخشید این آخری جو گرفتم !!!! شما جدی نگیری.

بالاخره ما هم پوست عوض کردیم

سلام
بالاخره بعد از چند ماهی ما هم قالب وبلاگ را عوض کردیم. تا آنجا که می شد سعی کردیم که قالب سبک و در حد امکان زیبایی از آب در بیاد. البته نمی دونم تا چه حدی موفق بودیم ولی شما با نظراتتون می تونید ما را خیلی خیلی راهنمایی کنید.
در قالب جدید سعی کردیم که چند بخش جدید را به وبلاگ اضافه کنیم از جمله:
۱- آموزشکده ATI : در این بخش جدید با توجه به اینکه سطح خوانندگان وبلاگ در یک سطح نیست - ما سعی کردیم که با نوشتن چندین درس مختلف و در هفته های متوالی بتوانیم سطح همه خوانندگان را به حد مطلوبی برسانیم تا همه بتوانند از مطالب اصلی وبلاگ استفاده کنند. البته این بخش متعلق به همه شماست و هرکس که درباره موضوعی اشکالی دارد حتما آن را مطرح کند تا ما بتوانیم در حد امکان پاسخ شما را بدهیم. البته لازم به ذکر است که سرپرستی این ستون به عهده دوست جدید و خوبمان > متین جان است.
۲-نکات کنکوری : در هرسازمان یا شرکت یا حتی سایتی ما بخشی را با عنوان راهنمای بازدیدکننده می بینیم. ماهم که وجود چنین بخشی را در وبلاگ لازم می دیدیم آن را تحت این عنوان نامیدیم.
۳- اخبار کوتاه : البته در حال حاضر این بخش لینکی به یک از سایتهای فعال سخت افزاری است ولی تا چند هفته دیگر این بخش نیز از بخش هایی خواهد شد که شما حتما به سراغ آن خواهید رفت.
۴- ما کی هستیم : این بخش را نیز برای آشنایی دوستان عزیز با من(محسن) مجتبی و متین عزیز قرار دادیم تا شما نیز بیشتر با ما آشنا شوید.( این بخش نیز مثل سایر بخش ها فعلا غیرفعال است!!!!!!)

در نهایت هدف ما تنها رضایت شماست. همه این کارها به خاطر خود شماست.
 امیدوارم مثل همیشه با نظرات خودتان ما را یاری نمایید.

دوستان همیشگی شما
محسن-مجتبی و متین

یک آزمایش جالب

سلام دوستان

خوب این چند روز من و محسن تمام سعی و تلاشمون رو برای عملی کردن برنامه هایی که اون پایین نوشته بودم انجام دادیم تا انشا الله از امروز که روز که شب تولد امام زمان است سری جدید کارمون رو شروع کنیم اما متاسفانه هارد کامپیوتر محسن دیروز سوخت وتمام برنامه های امروز ما بر باد رفت اما جای شکرش باقیه که محسن از اطلاعات اصلی یه پشتیبان گرفته بود وگرنه کلا فاتحه ما خونده شده بود اما به همتون قول می دم تا چند روز دیگه وبلاگ مارو با ظاهری کاملا جدید خواهیدی دید و ما دوباره با مطالب جدید بر می گردیم.
 در ضمن در مورد محصولات جدیدی که در این چند روز عرضه شده من و محسن به طور کامل تحقیقات کافی رو انجام دادیم و شاید 50 تا سایت سخت افزاری رو برای جمع آوری اطلاعات زیر و رو کردیم  تا در چند مطلب مفصل نتایج تمام تستهای انجام شده روی این محصولات رو براتون بنویسیم که تقریبا آماده است که تا چند روز دیگه همراه با قالب جدید ارائه می کنیم.

اما برای امروز

گفتم امروز بعد از چند روز یک مطلب جدید بنویسم که وبلاگ خیلی هم خالی نباشه مطلب امروز رو از یک سایت سخت افزاری معتبر انتخاب کردم که همیشه آزمایشات جالب توجهی انجام میده و در آخرین آزمایشش دست به ابتکار بسیار جالبی زده بود ( من که تا حالا نمونه این آزمایش رو ندیده بودم ).
آزمایش درباره مقایسه آخرین کارتهای گرافیکی از دو شرکت ATI و nVIDIA بود ( البته اگر Radeon 9800XT  رو ندید بگیریم ) خوب تا حالا که هیچ چیز جدید نبود اما این آزمایش در باره کارکرد در شرایط عادی نبود بلکه در این آزمایش پتانسیل و توان این کارتها در اورکلاک کردن سنجیده شده بود.
ممکنه تا حالا کلمه اورکلاک رو تنها برای CPU شنیده باشید اما بهتره بدونید اور کلاک بر روی تمام پردازنده های گرافیکی نیز امکان پذیر است به این صورت که فرکانس هسته و حافظه این پردازنده ها با اورکلاک کردن قابل افزایش است که در افزایش کارایی کارت گرافیک تاثیر بسزایی دارد.

آزمایش ما بین دو کارت گرافیک GeForce FX 5900 Ultra nBOX MSI و Radeon 9800 powercolor  صورت گرفته است که در آن فرکانس کاری هسته و رم هر دو کارت تا اندازه امکان افزایش داده شده است.

ابتدا کارت GeForce FX 5900 Ultra nBOX MSI را مورد برسی قرار می دیم این کارت در نگاه اول قدرتمند ترین کارت برای اورکلاک به حساب می یاد چون هسته این کارت از یک معماری 0.13 میکرونی استفاده میکنه کا باعث میشه این کارت دمای پایینتری تولید کنه و امکان اورکلاک بیشتری داشته باشه .


در تست اول فرکانس هسته این کارت از 450MHz ( در حالت عادی ) در یک اقدام دیوانه وار تا 670MHz اور کلاک شده است طبیعتا فکر می کنید در این فرکانس کارت بالا ترین بازدهی را داشته است اما این تصور کاملا اشتباه است و این یکی از جالب ترین نتایج این آزمایش به حساب می آید چون این کارت حد اکثر بازدهی خود را در فرکانس 625MHz ارائه می کند و از این پس با کاهش کارایی کارت مواجه هستیم پس اولین نتیجه اینکه این تصور که با بالا بردن فرکانس کاملا شاهد بالا رفتن کارایی کارت هستیم اشتباه است و بالا بردن فرکانس تا حد خاصی می تواند مفید باشد ( البته در این کارت ).


اما در اورکلاک حافظه
شاهد هستیم که فرکانس حافظه از 850MHz ( در حالت عادی ) به 950MHz افزایش پیدا می کند اما در اینجا شاهد هستیم که بازده با بالا رفن فرکانس بالا می رود و این امر به صورت ثابت باقی می ماند.

کارت  Radeon 9800pro powercolor 
از این کارت تا پیش از انجام آزمایش انتظار زیادی نمی رفت چون این کارت در حالت عادی فرکانس پایین تری نسبت به کارت حریف دارد و دارای یک هسته 0.15 میکرونی است که پتانسیل پایین تری برای اور کلاک دارد و انتظار ها را برای این کارت چندان بالا نمی برد.


اما در آزمایشات

در اورکلاک هسته هسته این کارت از   380MHz  در حالت عادی در یک اقدام دیوانه وار دیگر تا 560MHz  اور کلاک می شود . در این آزکمایش شاهد یک کارایی کاملا نا باورانه از این کارت هستیم این کارت با وجود کمبود های که نسبت به کارت حریف دارد پا به پای این کارت و در مواقعی حتی قوی تر از این کارت ظاهر می شود حد اکثر بازدهی این کارت در فرکانس  540MHz  بوده است که در این جا هم شاهد نتیجه گیری قبلی هستیم .

در آزمایش حافظه هم حافظه این کارت از 680MHz  به 840MHz  افزایش پیدا کرده است که شاهد کارایی فوق العاده بالا تر حافظه نسبت به Geforce Fx اور کلاک شده هستیم این اخلاف بالا توجه همه را در این آزمایش به خود جلب می کند اما علت چیست کارشناسان و متخصصانی که این آزمایش را انجام داده اند دلیل این امر را نرم افزار های جانبی این کارت مثل HyperZ III technology و Z-buffer می دانند که کاربرد زیادی در این زمینه دارد و این در حالی است برخی به اسم متخصصین ایرانی در مجلات معتبر ایران این نرم افزار ها را تنها وسائل تبلیغاتی قلمداد کرده اند.

این هم نتایج کلی آزمایش:

Now, let’s have a final reckoning. First comes the NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra graphics card in MSI’s implementation:

GPU overclocking: from 450MHz to 625MHz, or +38.9%
Graphics memory overclocking: from 850MHz to 950MHz, or +11.8%
Relative performance gain at extreme overclocking:
Quality mode: +23.1%
Quality + FSAA 4x: +21.7%
Quality + AF 8x: +20.9%
Quality + FSAA 4x + AF 8x: +27.1%
The results of the ATI RADEON 9800 Pro based graphics card from PowerColor:

GPU overclocking: from 380MHz to 540MHz, or +42.1%
Graphics memory overclocking: from 680MHz to 840MHz, or +23.5%
Relative performance gain at extreme overclocking
Quality mode: +27.1%
Quality + FSAA 4x: +24.0%
Quality + AF 8x: +31.7%
Quality + FSAA 4x + AF 8x: +26.4%

(در این نوشته ها افزایش کارایی کارت به درصد بیان شده)

خوب حالا به نظر شما برنده کیه
از نظر این سایت هر دو کارت در اندازه خوبی ظاهر شده اند اما بطور کلی در نهایت کارت Radeon 9800pro powercolor توانایی بالاتری را برای اور کلاک شدن ارائه کرده و بر خلاف پیش بینی ها بسیار بالا تراز حد انتظار ظاهر شده است اما کلا با کمی انصاف می توان نتیجه را مساوی اعلام کرد . ( البته به نظر  وبلاگ ما نتیجه می تونست به نفع Radeon 9800pro powercolor باشه زرشک!!! )
خوب این هم از مقاله ما این آزمایش برای من که خیلی جالب بود امیدوارم برای شما هم جالب بوده باشه اما یک نکته ممکنه برای دوستان حرفه ما مبهم باشه و اون اینه که دمای تولید شده توسط کارتها در هنگام اور کلاک چگونه کنترل شده که پردازنده ها نسوخته شما چی فکر می کنید :
خوب این مشکل با استفاده از یک خنک کننده آبی که با برداشتن فن کارت گرافیک روی ان قرار داده شده بود حل شده اما بهتره بدونید که اورکلاک تا این حد با فن ها غیر ممکن به نظر میرسه ( اینم یه نکته جالب دیگه ) .


یک خبر خوب برای کسایی که از این آزمایش خوششون اومد این سایت قول داده بود که پردازنده های جدید تر ای دو شرکت یعنی R360  ATI و NV38 nVIDIA  رو هم در یک چنین آزمایشی تست کنه.

در آینده مطالب بیشتری در باره اورکلاک کردن براتون می نویسم فکر کنید یه Pentium4 رو تا 4200MHz  اور کلاک کنند فکر می کنید میشه یانه خوب اینم یه مسابقه هر کی میدونه جوابشو تو نظرات بنویسه.

در آخر هم میلاد امام زمان رو به همه تبریک می گم.

                                    با تشکر مجتبی