ATI

ATI

یک آزمایش جالب

سلام دوستان

خوب این چند روز من و محسن تمام سعی و تلاشمون رو برای عملی کردن برنامه هایی که اون پایین نوشته بودم انجام دادیم تا انشا الله از امروز که روز که شب تولد امام زمان است سری جدید کارمون رو شروع کنیم اما متاسفانه هارد کامپیوتر محسن دیروز سوخت وتمام برنامه های امروز ما بر باد رفت اما جای شکرش باقیه که محسن از اطلاعات اصلی یه پشتیبان گرفته بود وگرنه کلا فاتحه ما خونده شده بود اما به همتون قول می دم تا چند روز دیگه وبلاگ مارو با ظاهری کاملا جدید خواهیدی دید و ما دوباره با مطالب جدید بر می گردیم.
 در ضمن در مورد محصولات جدیدی که در این چند روز عرضه شده من و محسن به طور کامل تحقیقات کافی رو انجام دادیم و شاید 50 تا سایت سخت افزاری رو برای جمع آوری اطلاعات زیر و رو کردیم  تا در چند مطلب مفصل نتایج تمام تستهای انجام شده روی این محصولات رو براتون بنویسیم که تقریبا آماده است که تا چند روز دیگه همراه با قالب جدید ارائه می کنیم.

اما برای امروز

گفتم امروز بعد از چند روز یک مطلب جدید بنویسم که وبلاگ خیلی هم خالی نباشه مطلب امروز رو از یک سایت سخت افزاری معتبر انتخاب کردم که همیشه آزمایشات جالب توجهی انجام میده و در آخرین آزمایشش دست به ابتکار بسیار جالبی زده بود ( من که تا حالا نمونه این آزمایش رو ندیده بودم ).
آزمایش درباره مقایسه آخرین کارتهای گرافیکی از دو شرکت ATI و nVIDIA بود ( البته اگر Radeon 9800XT  رو ندید بگیریم ) خوب تا حالا که هیچ چیز جدید نبود اما این آزمایش در باره کارکرد در شرایط عادی نبود بلکه در این آزمایش پتانسیل و توان این کارتها در اورکلاک کردن سنجیده شده بود.
ممکنه تا حالا کلمه اورکلاک رو تنها برای CPU شنیده باشید اما بهتره بدونید اور کلاک بر روی تمام پردازنده های گرافیکی نیز امکان پذیر است به این صورت که فرکانس هسته و حافظه این پردازنده ها با اورکلاک کردن قابل افزایش است که در افزایش کارایی کارت گرافیک تاثیر بسزایی دارد.

آزمایش ما بین دو کارت گرافیک GeForce FX 5900 Ultra nBOX MSI و Radeon 9800 powercolor  صورت گرفته است که در آن فرکانس کاری هسته و رم هر دو کارت تا اندازه امکان افزایش داده شده است.

ابتدا کارت GeForce FX 5900 Ultra nBOX MSI را مورد برسی قرار می دیم این کارت در نگاه اول قدرتمند ترین کارت برای اورکلاک به حساب می یاد چون هسته این کارت از یک معماری 0.13 میکرونی استفاده میکنه کا باعث میشه این کارت دمای پایینتری تولید کنه و امکان اورکلاک بیشتری داشته باشه .


در تست اول فرکانس هسته این کارت از 450MHz ( در حالت عادی ) در یک اقدام دیوانه وار تا 670MHz اور کلاک شده است طبیعتا فکر می کنید در این فرکانس کارت بالا ترین بازدهی را داشته است اما این تصور کاملا اشتباه است و این یکی از جالب ترین نتایج این آزمایش به حساب می آید چون این کارت حد اکثر بازدهی خود را در فرکانس 625MHz ارائه می کند و از این پس با کاهش کارایی کارت مواجه هستیم پس اولین نتیجه اینکه این تصور که با بالا بردن فرکانس کاملا شاهد بالا رفتن کارایی کارت هستیم اشتباه است و بالا بردن فرکانس تا حد خاصی می تواند مفید باشد ( البته در این کارت ).


اما در اورکلاک حافظه
شاهد هستیم که فرکانس حافظه از 850MHz ( در حالت عادی ) به 950MHz افزایش پیدا می کند اما در اینجا شاهد هستیم که بازده با بالا رفن فرکانس بالا می رود و این امر به صورت ثابت باقی می ماند.

کارت  Radeon 9800pro powercolor 
از این کارت تا پیش از انجام آزمایش انتظار زیادی نمی رفت چون این کارت در حالت عادی فرکانس پایین تری نسبت به کارت حریف دارد و دارای یک هسته 0.15 میکرونی است که پتانسیل پایین تری برای اور کلاک دارد و انتظار ها را برای این کارت چندان بالا نمی برد.


اما در آزمایشات

در اورکلاک هسته هسته این کارت از   380MHz  در حالت عادی در یک اقدام دیوانه وار دیگر تا 560MHz  اور کلاک می شود . در این آزکمایش شاهد یک کارایی کاملا نا باورانه از این کارت هستیم این کارت با وجود کمبود های که نسبت به کارت حریف دارد پا به پای این کارت و در مواقعی حتی قوی تر از این کارت ظاهر می شود حد اکثر بازدهی این کارت در فرکانس  540MHz  بوده است که در این جا هم شاهد نتیجه گیری قبلی هستیم .

در آزمایش حافظه هم حافظه این کارت از 680MHz  به 840MHz  افزایش پیدا کرده است که شاهد کارایی فوق العاده بالا تر حافظه نسبت به Geforce Fx اور کلاک شده هستیم این اخلاف بالا توجه همه را در این آزمایش به خود جلب می کند اما علت چیست کارشناسان و متخصصانی که این آزمایش را انجام داده اند دلیل این امر را نرم افزار های جانبی این کارت مثل HyperZ III technology و Z-buffer می دانند که کاربرد زیادی در این زمینه دارد و این در حالی است برخی به اسم متخصصین ایرانی در مجلات معتبر ایران این نرم افزار ها را تنها وسائل تبلیغاتی قلمداد کرده اند.

این هم نتایج کلی آزمایش:

Now, let’s have a final reckoning. First comes the NVIDIA GeForce FX 5900 Ultra graphics card in MSI’s implementation:

GPU overclocking: from 450MHz to 625MHz, or +38.9%
Graphics memory overclocking: from 850MHz to 950MHz, or +11.8%
Relative performance gain at extreme overclocking:
Quality mode: +23.1%
Quality + FSAA 4x: +21.7%
Quality + AF 8x: +20.9%
Quality + FSAA 4x + AF 8x: +27.1%
The results of the ATI RADEON 9800 Pro based graphics card from PowerColor:

GPU overclocking: from 380MHz to 540MHz, or +42.1%
Graphics memory overclocking: from 680MHz to 840MHz, or +23.5%
Relative performance gain at extreme overclocking
Quality mode: +27.1%
Quality + FSAA 4x: +24.0%
Quality + AF 8x: +31.7%
Quality + FSAA 4x + AF 8x: +26.4%

(در این نوشته ها افزایش کارایی کارت به درصد بیان شده)

خوب حالا به نظر شما برنده کیه
از نظر این سایت هر دو کارت در اندازه خوبی ظاهر شده اند اما بطور کلی در نهایت کارت Radeon 9800pro powercolor توانایی بالاتری را برای اور کلاک شدن ارائه کرده و بر خلاف پیش بینی ها بسیار بالا تراز حد انتظار ظاهر شده است اما کلا با کمی انصاف می توان نتیجه را مساوی اعلام کرد . ( البته به نظر  وبلاگ ما نتیجه می تونست به نفع Radeon 9800pro powercolor باشه زرشک!!! )
خوب این هم از مقاله ما این آزمایش برای من که خیلی جالب بود امیدوارم برای شما هم جالب بوده باشه اما یک نکته ممکنه برای دوستان حرفه ما مبهم باشه و اون اینه که دمای تولید شده توسط کارتها در هنگام اور کلاک چگونه کنترل شده که پردازنده ها نسوخته شما چی فکر می کنید :
خوب این مشکل با استفاده از یک خنک کننده آبی که با برداشتن فن کارت گرافیک روی ان قرار داده شده بود حل شده اما بهتره بدونید که اورکلاک تا این حد با فن ها غیر ممکن به نظر میرسه ( اینم یه نکته جالب دیگه ) .


یک خبر خوب برای کسایی که از این آزمایش خوششون اومد این سایت قول داده بود که پردازنده های جدید تر ای دو شرکت یعنی R360  ATI و NV38 nVIDIA  رو هم در یک چنین آزمایشی تست کنه.

در آینده مطالب بیشتری در باره اورکلاک کردن براتون می نویسم فکر کنید یه Pentium4 رو تا 4200MHz  اور کلاک کنند فکر می کنید میشه یانه خوب اینم یه مسابقه هر کی میدونه جوابشو تو نظرات بنویسه.

در آخر هم میلاد امام زمان رو به همه تبریک می گم.

                                    با تشکر مجتبی

نظرات 6 + ارسال نظر
عادل بی دل یکشنبه 20 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 12:57 ق.ظ http://eby.blogsky.com

سلام بر شما من مدتهاست که به وبلاگ شما سر میزنم ولینک شما را گذاشته ام اگر این لطف را در حق من بکنید ممنون میشم همیشه از مطالب وبلاگ شما استفاده می کنم وبلاگ مفیدی دارید

امیر استقلالی یکشنبه 20 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 05:51 ب.ظ http://peyk.blogsky.com

سلام ما که نفهمیدیم ولی ممنون D:

[ بدون نام ] چهارشنبه 23 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 11:22 ق.ظ http://sharifgame.persianblog.com

سلام. وبلاگ خيلی خوبی داری. مطلبتون راجع به overclock کردن ۹۸۰۰ با ۵۹۰۰ultra هم خيلی جالب بود و از اينکه به وبلاگ من سر زديد هم ممنوننم

سعد پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 08:30 ق.ظ http://enews.persianblog.com

پس لینک وبلاگ من کجاست؟

امیر استقلالی پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1382 ساعت 08:33 ب.ظ http://peyk.blogsky.com

سلام پس chi که اس اس له میکنه لنگو !!!

حامد سه‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 07:14 ب.ظ http://www.copricee.persianblog.com



سلام بر شما من مدتهاست که به وبلاگ شما سر میزنم ولینک شما را گذاشته ام اگر این لطف را در حق من بکنید ممنون میشم همیشه از مطالب وبلاگ شما استفاده می کنم وبلاگ مفیدی دارید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد