سلام بچه ها
حتما می گید این عنوان چه ربطی به سخت افزار داره باید خدمتتون عرض کنم که ربط داره خوبم ربط داره دقیقا دیروز یعنی ۱۵ آوریل من و محسن دو تایی باهم جلوی کامپیوتر نشسته بودیم و داشتیم در حال نگاه کردن به اولین آزمایشات نسل جدید پردازنده های nVIDIA یعنی NV40 یا بهتر بگم Geforce 6800 Ultra با صدای بلند این شعر رو می خوندیم.
چرا؟؟
خوب معلومه به خاطر اینکه این کارت آنچنان انقلابی به پا کرده که تمام سایتها دنیا انگشت به دهن موندند بر خلاف سال گذشه که nVIDIA در عرضه نسل جدید پردازنده های گرافیکیش بسیار نا امیدانه و بد عمل کرد امسال با عرضه این کارت قدرتمند نشان داد که هنوز همان غول گرافیک سازی دنیاست.
NV40 در حالی عرضه شد که شاید بیشتر محافل دنیای سخت افزار چشم به راه R420 نسل آینده پردازنده های شرکت ATi بودند و این تا حدی باعث شده بود که سلطان اسبق این وادی رو از یاد ببرند و فراموش کنند این ببر زخمی به دنبال پس گرفت جایگاه خود است.
Geforce 6800 Ultra در اولین آزمایشات با قدرت هرچه تمام تر تمامی رقیبان رو از پیش رو برداشت به طوری که اگر بین تمامی آزمایشاتی که تا به اینجا از این کارت به عمل اومده میانگینی گرفته بشه این کارت دو برابر قوی ترین پردازنده های رافیکی سابق یعنی Geforce Fx 5950 و Radeon 9800XT قدرت داره.
به طور کلی تمامی اشکالات و کم و کاستی های سری قبلی در این پردازنده رفع شده و به طور کلی تمامی امکانات این کارت دستخوش پیشرفتهای چشم گیری شده اند از جمله این پیشرفتها می توان به :
- افزایش تعداد Pipeline به دو برابر یعنی ۱۶ Pipeline
- استفاده از حافظه های جدید GDDR 3
- دارای ۲۲۲ ملیون ترانزیستور در هسته
- نسخه جدید Pixel Shader 3.0
با امکانات :
Pixel Shader Model | 2.0 | 2.0a | 2.0b | 3.0 |
Dependent Texture Limit | 4 | No Limit | 4 | No Limit |
Texture Instruction Limit | 32 | unlimited | unlimited | unlimited |
Position Register | - | - | - | Yes |
Instruction Slots | 32+64 | 512 | 512 | >= 512 |
Executed Instruction | 32+64 | 512 | 512 | 65535 |
Interpolated Registers | 2+8 | 2+8 | 2+8 | 10 |
Instruction Predication | - | Yes | - | Yes |
Indexed Input Registers | - | - | - | Yes |
Temp Registers | 12 | 22 | 32 | 32 |
Constant Registers | 32 | 32 | 32 | 224 |
Arbitrary Swizzling | - | Yes | - | Yes |
Gradient Instructions | - | Yes | - | Yes |
Loop Count Register | - | - | - | Yes |
Face Register (2-sided lighting) | - | - | - | Yes |
Dynamic Flow Control Depth | - | - | - | 24 |
- افزایش پهنای باند حافظه تا 35.2 GB/s
- افزایش Triangle Transform Rate تا : 600 M Triangles/s
- توانایی پشتیبانی از حافظه های 128/256/512MB
- افزایش تعداد Vertex Shader به 6 Units
- استفاده ار تکنولوژی Ultra Shadow II
- استفاده از تکنولوژی IntelliSample 3.0
- استفاده از نسخه جدید درایور های nVIDIA
- Video Processor
با امکانات :
به طور کلی ویژگی های بالا قسمتی از امکانات و بهینه سازی هایی بودند که nVIDIA در این پردازنده ایجاد کرده اما امکانات کلی این کارت رو در مقایسه با سایر کارتهای گرافیک می تواندر جدول زیر خلاصه کرد :
ATI Radeon 9800 XT | NVIDIA GeForceFX 5950 Ultra | NVIDIA GeForce 6800 Ultra | |
Codename | R360 | NV38 | NV40 |
Chip Technology | 256-bit | 256-bit | 256-bit |
Process | 0.15 Micron | 0.13 Micron | 0.13 Micron |
Transistors | ~107 Million (?) | 130 Million | 222 Million |
Memory Bus | 256-bit GDDR | 256-bit GDDR | 256-bit GDDR3 |
Memory Bandwidth | 23.4 GB/s | 30.4 GB/s | 35.2 GB/s |
Pixel Fillrate | 3.04 Gigapixel/s | - Texelrate (Color+Z): 1900 texel/s - Z-rate (Z): 3800/s - Stencilrate: 3800/s - Texturerate: 3800/s |
unknown |
Max FSAA Mode | 6x | 4x / 4xMS+2xSS | 4x / 4xMS+2xSS |
Triangle Transform Rate | 412 M Triangles/s | 356 M Triangles/s | 600 M Triangles/s |
AGP Bus | 2x/4x/8x | 2x/4x/8x | 2x/4x/8x |
Memory | 256MB | 128/256MB | 128/256/512MB |
GPU Clock | 412 MHz | 475 MHz | 400 MHz |
Memory Clock | 365 MHz (730 DDR) | 475 MHz (950 DDR) | 550 MHz (1100 DDR) |
Memory (on reference board) |
Hynix BGA specified for 400 MHz | Samsung 600MHz GDDR | |
Vertex Shader | 4 | FP Array | 6 Units |
Pixel Pipelines | 8x1 | 4x2 / 8x0 | 16x1 / 32x0 |
Texture Units Per Pipe | 1 | 2 | 1 |
Textures per Texture Unit | 8 | 16 | unknown |
Vertex S. Version | 2 | 2.0 | 3.0 |
Pixel S. Version | 2 | 2.0 | 3.0 |
DirectX Generation | 9.0 | 9.0 | 9.0c |
FSAA Modi | MultiSampling | MultiSampling SuperSampling Mixed Mode |
MultiSampling SuperSampling Mixed Mode |
Memory Optmizations | Hyper Z III+ | LMA II Optimized Color Compression |
LMA III Optimized Color Compression |
Optmizations | SmartShader 2.1 SmoothVision 2.1 |
IntelliSample HCT | IntelliSample 3.0 |
Display Outputs | 2 | 2 | 2 |
Chip Internal Ramdacs | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz | 2 x 400 MHz |
Chip External Ramdacs | - | - | - |
Bits per Color Channel | 10 | 10 | 10 |
Special | TV Encoder On-Chip; FullStream Adaptive Filtering F-Buffer |
TV Encoder On-Chip; Extended Progammability Adaptive Filtering UltraShadow |
Video Processor and TV Encoder On-Chip; Extended Progammability Adaptive Filtering, True Trilinear Filtering, UltraShadow |
Launch price | $499 (old launch price) | $499 (old launch price) | $499 |
Street price | ~ $365 | ~ $379 | - |
همونطور که قبلا هم اشاره کردم اکثر سایتهای سخت افزاری دنیا از قدرت بسیار بالایی که این پردازنده در آزمایشات از خود نشان داده بود ابراز تعجب کرده بودند به عنوان مثال در بازی Unreal Tornoment 2003 این پردازنده چیزی در حدود ۳۵۷ فریم در ثانیه رو رندر کرده که در جای خودش بسیار تعجب بر انگیزه.
نکته قابل توجه دیگر هم تعداد ترانزیستور های موجود در هسته این پردازنده است که در حدود ۲۲۲ ملیون ترانزیستور در هسته این پردازنده وجود داره که به جای خودش بسیار تعجب بر انگیزه تا قبل از ارائه این پردازنده وجود این تعداد ترانزیستور در هسته یک پردازنده بسیار زیاد به نظر می رسید به عنوان مثال پردازنده Pentium 4 3.4 EE چیزی در حدود ۱۷۹ ملیون ترانزیستور داره که تنها ۹ ملیون آن برای پردازش و مابقی آن به عنوان کش استفاده میشه اما در این پردازنده که توسط شرکت IBM که در ساخت پردازنده های انقلابی بسیار مشهوره برای nVIDIA ساخته شده ۲۲۲ ملیون ترانزیستور تنها برای پردازش داده ها اختصاص داده شده.
خوب فکر کنم برای امروز کافی باشه انشا الله در قسمت بعدی این مطلب درباره سایر ویژگی های این پردازنده صحبت خواهم کرد.
راستی یادتون باشه که ATI هنوز R420 رو عرضه نکرده.
آخ دوباره یاد این شعره افتادم :
بی وفایی بی وفایی دل من از قصه داغون شده..............................
مجتبی
آقا دمتان گرم و دستتان درد نکند.ادامه دهید.
در ضمن ادامه گزارش سبیت ۲۰۰۴ بخصوص نوت بوک ها فراموش نشود.