سلام
امروز از بس درباره ATI نوشتم و خوندم و ماشاالله مجتبی هم کم نذاشت با خودم گفتم بابا ای ول!
این رسم مردانگیی ؟ بنده خدا nVIDIA چه تقصیری داره ؟ (هر چند من ATI رو قبول دارم) مگه nVIDIA چیش ازATI کمتره ؟
خلاصه گفتم بذار یه کمی از nVIDIA بنویسم . یه چیزایی می دونستم گفتم بذار بنویسم هر چند کسی نمی خونه ( از نظرات شما کاملاً واضحه) !!!
زمان زیادی از اون موقع که nVIDA در صدر شرکت های تولید کارتهای گرافیکی جهان بود نمی گذرد. آنها در صدر سازندگان کارتهای گرافیکی بودند و در بخش ها مختلف ای صنعت به صورت کشنده تولید داشتند. هیچ کسی پیدا نمی شد که طرفدار پر و پا قرص ATI باشه . تا اینکه یهو انفجاری جهان را آگاه کرد که ATI ، همون شرکتی که جرات نداشت در مقابل nVIDIA حرف بزنه کارتی رو داده که nVIDIA رو رسوا کرده و اون کارت چیزی نبود جز 8500 . بله کارت Radeon 8500 مثل تلنگری nVIDIA رو بیدار کرد که ما هم رقیب داریم . در این مدت داشت همه بساط nVIDIA با اون درایور های وحشتناک و سازگاری کم با بازی ها رو می شد.
در حالی که همگان داشتند قدرت گرفتن ATI رو تماشا می کردند هر دوشرکت در پشت پرده به دنبال انفجاری برای همدیگه بودند و این رقابت آغاز تاریخ VPU ها بود با کیفیتی بسیار بالا و برنامه هایی عالی . محصول بعدی حاصل از این رقابت از سوی API بود وآن DirectX 9 بود . در همین حال nVIDIA محصول جدید خود را با نامOpen GL 2 وارد بازار کرد که کار 3dfx ها را در کار کردن با موتورها گرافیکی پرقدرت بسیار راحت کرد.
NVIDIA برای خودش دو قمار درست کرده بود که هر دو به سوی پیشرفتی چشمگیر به نام NV30 پیش می رفتند .
اولین و در واقع مهمترین قمار ساخت پردازنده ای با تکنولوژی 0.13 میکرونی بود که بتونند NV30 رو طبق اون عرضه کنند. مغز های گروه TSMC به شدت بر روی این موضوع کار میکرد تا اینکه آنها به راحتی و با اطمینان تمام به NVIDIA گفتند که NV30 با فناوری 0.13 میکرونی خیلی زود تر از پاییز 2002 آماده خواهد شد.
و اما دومین قمار این بود که آنها می خواستند تغییری در معماری کارتها بوجود بیاورند . در زمانی که همه چیپست سازان به سوی فناوری 256 بیتی حرکت می کردند ، nVIDIA راه پیشرفت رو برای پردازنده NV25 خود که با تکنولوژی 128 بیتی ساخته شده بود بست و به سوی 256 بیتی قدمی بر نداشت ، همین امر موجب افت کم این کارت در کیفیت تصویر شد . ولی چرا nVIDIA این چنین کرد ؟ همون طور که گفتم آنها می خواستند معماری کارت رو تغییر بدند بنابر این سخت خوشون رو روی این متمرکز کردند که مسیر حرکتی چهار قسمتی ای رو برای انتقال اطلاعات درست کنند که تنها از 2 باند تشکیل شده باشد ( DDR ) .
خوب حالا بیاید بریم پیش ATI که داشت پرواز میکرد . آنها کارتهای خودر ا در ابتدا آزمایش می کردند بعد از موفقیت در آزمایش آنها را با پردازنده هایی با معماری 0.15میکرونی عر ضه می کردند، که البته به خاطر به تاخیر افتادن پردازنده های 0.13 میکرونی nVIDIA در صدر بودند . آنها در کارتهای خود از باندها 256 بیتی استفاده می کردند حال آنکه عرضه باند های DDR و DDR2 ، nVIDIA به تعویق افتاده بود . اینها همه موجب برتری زمانی ATI شده بود.
به سرعت به سوی پاییز 2002 حرکت می کردیم و همه چیز آمادة ظهور پر قدرت NV30 بود که ناگهان در این میان صحبت از R300 از ATI به میان آند. یک غافلگیری بزرگ برای NVIDIA . بله عرضه NV30 که قرار بود در ژانویه2002باشد به تعویق افتاد و به مارچ 2003 یعنی در حدود شش ماه بعد موکول شد. ولی چرا ؟
بله دلیل این بود که TSMC با حرکت کند خود نتوانست در زمان مقرر به برنامه خود دست یابد ، بلکه مدیران و مهندسان ATI از این غفلت استفاده کرده و بازار NV30 را نیز خراب کردند.
تا اینکه تقریبا 5 ماه پیش Geforce FX 5800(NV30) عرضه شد. سپس NV31 یا FX 5600 و بعد از آنNV34 یا FX 5200 که البته دو محصول آخر بازار زیاد خوبی را تا چند ماه پیش نداشتند.
در این مدت ATI هم دست روی دست نگذاشته بود و R300 یا Radeon 9700 و R350 یعنی سری Radeon 9800 را
عر ضه کرد. جالب اینجاست که این پردازنده با تمام تکنولوژی های روز یعنی DDR 2 و فناوری 0.13 میکرونی ساخته شده بود . اما در همین موقع nVIDIA کارت جدید خود را با نام Geforce FX 5900 ultra عر ضه کرد که ATI نیز طبق برنامه های از پیش تعیین شده خود Radeon 9800 PRO را عرضه کرد که فعلا بدون رقیب باقی مانده است. در این میان صحبت از Geforce fx 6000 به پیش آمد. یعنی کارتی که قرار است در june امسال عر ضه شود البته اگر دوباره تیم طراحی فر صت را هدر ندهد باید شاهد قدرت دوباره nVIDIA باشیم هر چند که اگر نگاهی به برنامه های ATI بیندازیم یک چیز خودنمایی می کند وآن DDR 3 است و کارتی با نام RADEON 10000 که گویا انقلاب همه جانبه ATI خواهد بود. به هر حال خصوصیات Geforce FX 6000 که همه امید nVIDIA است را در زیر مشاهده می کنیید.
138 میلیون ترانزیستور
DirectX 9.1
600MHz Core Clock
500MHz DDR2 (1GHz Effective)
256-bit Memory Width
8 pixel pipelines with 2 texture units per pipe
فناوری ساخت 0.13 میکرونی با منطق low-k که همراه با بستن قرارداد با IBM و استفاده از SOI خواهد بود.
بازم تکرار میکنم که نظر های شما مشوق ماست
باتشکر محسن
salam va merci ke logoye man ro to weblogetoon gozashtid age mishe code logotoon ro be man begin ta betoonam to weblogam bezaram
dooste aziz man har cari mikonam logoyet to weblogam nemire mishe yek bar dige code ro bedi
مثل همیشه باحال بود ! من که همیشه اینجا میام بابا ! خیلی باحالین ، میبینمتون !